Setelah meneliti dan membahaskan secara teliti mengenai Hukum Pelaburan Internet, Jawatankuasa Syariah Negeri Perlis sebulat suara membuat keputusan seperti berikut:
Akad melalui internet adalah sah sekiranya menepati syarat-syarat jual beli dan pelaburan yang ditetapkan oleh Islam
Sebarang pelaburan melalui internet yang mempunyai ciri-ciri berikut adalah haram,
ciri-cirinya adalah:
i- Menetapkan kadar peratusan pulangan
ii- Menjamin modal dari sebarang kerugian adalah tidak sah akadnya dan semua pulangannya adalah riba" yang haram Justeru, semua jenis pelaburan yang mempunyai ciri yang disebutkan diatas sama ada melalui internet atau tidak, adalah diharamkan oleh Islam atas sebab-sebab riba' dan gharar
Beberapa contoh jenis pelaburan ini adalah ABB Fund, Winli Fund, Dana Futures, Arabic Fund, Buy Ebarrel, dan lain-lain yang sepertinya.
Mesyuarat menasihatkan orang Islam agar merujuk kepada Jabatan Pasaran Modal Islam Suruhanjaya Sekuriti bagi mendapatkan senarai pelaburan Islam yang halal
Mesyuarat turut membuat keputusan bahawa sebarang skim yang menawarkan pulangan mudah tanpa sebarang usaha atau cepat kaya adalah haram.
Antara ciri-ciri mengenalpasti skim ini adalah:
Menawarkan pulangan tertentu dan tetap dalam masa tertentu tanpa melakukan sebarang kerja yang setimpal
Tiada penjualan barang yang sebenar
Mempromosikan komisyen dan sistem kaki lebih utama dari menjual produk sebenar
Fatwa Mengenai Urus Niaga Jual Beli Emas
Secara Ansuran / Hutang
Keputusan:
Dimaklumkan bahawa telah dibincang dan dibahaskan oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri Johor pada 25 Jamadil Akhir 1431 bersamaan 8 Jun 2010. Setelah dilihat dengan penuh penelitian, maka keputusannya adalah seperti berikut.
Alhamdullillah fatwanya :
" Urusniaga jual beli emas secara ansuran atau hutang yang dikendalikan oleh Koperasi Permodalan Melayu Negeri Johor Berhad (KPMNJ) adalah harus mengikut hukum syara' ".
والله أعلم بالصواب
Status Penwartaan: Tidak Diwartakan
Hukum Ke Atas Produk Investment Link Menurut Islam
Keputusan:
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-76 yang bersidang pada 21 - 23 November 2006 telah membincangkan Hukum Ke Atas Produk Investment Link Menurut Islam. Muzakarah telah memutuskan bahawa umat Islam hari ini mempunyai banyak alternatif untuk membeli atau melabur dalam produk-produk insurans yang berlandaskan syariah.
Oleh itu, pembelian produk-produk Investment Link yang ditawarkan oleh syarikat-syarikat insurans konvensional yang menggabungkan insurans konvensional dan pelaburan saham amanah dalam dana-dana yang tidak menepati syarak perlu dielakkan oleh umat Islam.
Keputusan (English):
The Ruling on Investment Link Product From Islamic Point of View
Decision:
The 76th Muzakarah (Conference ) of the Fatwa Committee of the National Council for Islamic Religious Affairs Malaysia held on 21st-23rd November 2006 has discussed the ruling on investment link product from Islamic point of view. The Committee has decided that Muslims today have plenty of alternatives to purchase and invest in Islamic based insurance products.
Therefore, purchasing investment link products offered by conventional insurance companies that combine conventional insurance and investment in trust fund in any non-shariah compliance funds must be avoided by Muslims.
Penglibatan Orang Islam Dalam Jualbeli Saham
Huraian Tajuk/Isu:
Jawatankuasa Perunding Hukurn Syara'(Fatwa) dimaklumkan bahawa ramai orang Islam yang melibatkan diri dalam jualbeli saham. Maka Jawatankuasa Perunding Hukurn Syara.(Fatwa) telah diminta untuk memberikan fatwanya mengenai perkara ini.
Keputusan:
Ahli Jawatankuasa Perunding Hukum Syara.(Fatwa) telah membincangkan dengan penuh teliti dan panjang lebar dan mengambil keputusan seperti berikut :
" Bahawa pada prinsipnya, orang Islam boleh melibatkan diri dalam jualbeli saham, kerana ia tidak bercanggah dengan syarat jualbeli dalam Islam, walau bagaimana pun pelaburan atau perniagaan syaarikat saham tersebut adalah daripada barangan yang halal."
Kadar emas dijadikan perhiasan
Keputusan:
Mesyuarat bersetuju bahawa kadar/had emas yang dijadikan perhiasan atau pakaian yang diharuskan dikenakan zakat apabila memenuhi syarat-syarat dan melebihinya had yang sepatutnya pada "uruf orang yang setanding atau sepadan dengannya. Adapun emas perhiasan atau pakaian yang tidak diharuskan yakni yang makruh atau haram maka apabila sampai 20 mithqal atau lebih wajib dikeluarkan zakat dengan syarat-syaratnya.
Status Penwartaan: Tidak Diwartakan
Penetapan Semula Kadar 'Uruf Pemakaian Emas Di Negeri Melaka Dan Kaedah Pengiraan Zakat Ke Atasnya
Keputusan:
a) Menetapkan bahawa kadar ‘urf pemakaian emas perhiasan bagi wanita Islam di Negeri Melaka ialah sebanyak 200 gram; manakala zakat yang dikenakan ialah sebanyak 2.5 peratus daripada nilai emas perhiasan yang melebihi kadar ‘urf tersebut (tanpa penolakan);
b) Meminda para 9(i) Warta Kerajaan Negeri Melaka bertarikh 19 November 2009 mengenai fatwa zakat harta di bawah tajuk zakat emas dan perak;
Status Penwartaan: Diwartakan
Tarikh Diwartakan: 6 Jan, 2011
Nombor Rujukan: JMM/BFB(S)/351/255/02/09;PUNM.700-02/40
Akta/Enakmen: Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Melaka) 2002
Kajian Semula Mengenai Penetapan Kadar Uruf Emas Perhiasan Di Negeri Melaka dan Kaedah Pengiraannya
Huraian Tajuk/Isu:
Ahli-Ahli Jawatankuasa Fatwa telah sebulat suara bersetuju memutuskan beberapa perkara berikut :
a) Menetapkan bahawa kadar 'urf pemakaian emas perhiasan bagi wanita Islam di Negeri Melaka ialah sebanyak 200 gram; manakala zakat yang dikenakan ialah sebanyak 2.5 peratus daripada nilai emas perhiasan yang melebihi kadar 'urf tersebut (tanpa penolakan);
b) Meminda pada 9(i) Warta Kerajaan Negeri Melaka bertarikh 19 November 2009 mengenai fatwa zakat harta di bawah tajuk zakat emas dan perak.
Status Penwartaan: Tidak Diwartakan
Mohon pandangan mengenai zakat perhiasan wanita
Keputusan:
Mesyuarat membuat keputusan : peringatan Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa yang bersidang pada 23 Rabiul Akhir 1427 bersamaan 21 Mei 2006 butiran 3.4 dipinda dan adalah seperti berikut : Mesyuarat bersetuju bahawa perhiasan emas wanita ( الحلى ) tidak dikenakan zakat selagimana ia tidak melebihi kadar uruf bagi wanita-wanita Islam yang dianggarkan seberat 850 gram atau nilaian harga semasa yang dikeluarkan oleh Bank Negara Malaysia.
Status Penwartaan: Tidak Diwartakan
Menjual Barang Hiasan Daripada Emas Dan Perak
Huraian Tajuk/Isu:
Hukum menjual barang hiasan yang dibuat daripada emas dan perak secara tangguh.
Keputusan:
Sah menjual barang hiasan yang dibuat daripada emas dan perak secara tangguh.
Keterangan/Hujah:
Kerana muamalah secara tangguh ini telah menjadi kelaziman dan keperluan (diterima umum) hidup manusia dan tidak mengakibatkan penipuan atau perkara-perkara lain yang menyebabkan berlakunya perseteruan.
Status Penwartaan: Tidak Diwartakan
Fatwa Mengenai Zakat Harta-Harta Pendapatan
Keputusan:
Mesyuarat Jemaah Ulama' Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan yang bersidang pada 12 Sep 1999 telah membincangkan mengenai fatwa zakat harta-harta pendapatan. Mesyuarat telah membuat keputusan fatwa seperti berikut:
Harta-harta pendapatan yang diperolehi dari usaha samada dalam bentuk gaji, elaun, ganjaran, pampasan atau pendapatan pemindahan atau pendapatan yang diperolehi melalui kerjaya yang bercorak profesional, kepakaran atau kemahiran diri adalah diwajibkan zakat apabila cukup nisobnya menurut nisob Zakat Logam (emas,perak) atau matawang, tanpa syarat haul. Kadar zakatnya ialah 1/40 setelah ditolak perbelanjaan dharuriat yang paling sederhana.
Demikian juga diwajibkan zakat pendapatan dari harta tak alih seperti bangunan premis, rumah, kenderaan dan lain-lain yang diperolehi menerusi sewaan, pajakan dan lain-lain yang tidak termasuk dalam urusan jual beli atau urusan perniagaan. Zakat dikenakan keatas pendapatan bulanan setelah ditolak perbelanjaan pengurusan.
Status Penwartaan: Tidak Diwartakan
Zakat Gaji
Huraian Tajuk/Isu:
Setelah membahaskan fakta-fakta yang telah dikemukakan dalam kertas ini maka Ahli-Ahli Jawatankuasa Fatwa Negeri Sarawak telah sebulat suara memutuskan bahawa :-
Keputusan:
1.1 Gaji, tunggakan gaji, pelbagai elaun dan lain-lain pendapatan yang berkaitan dengan pengajian setelah ditolak keperluan asas, pembiayaan kerja, hutang dan apa-apa pembiayaan yang menjadi sebab sebenar pembiayaan seseorang itu apabila cukup nisabnya adalah wajib dizakat.
1.2 Nisab zakat gaji adalah sama dengan nisab zakat emas dan perak. Nisab zakat emas ialah 85 gram (25.2259 mayam) dan nisab zakat perak ialah 595 gram (176.5913 mayam)
Status Penwartaan: Tidak Diwartakan
Nombor Rujukan: KAJFS/2/2/96
Kajian Semula Mengenai Penetapan Kadar Uruf Emas Perhiasan Di Negeri Melaka dan Kaedah Pengiraannya
Huraian Tajuk/Isu:
Ahli-Ahli Jawatankuasa Fatwa telah sebulat suara bersetuju memutuskan beberapa perkara berikut :
a) Menetapkan bahawa kadar 'urf pemakaian emas perhiasan bagi wanita Islam di Negeri Melaka ialah sebanyak 200 gram; manakala zakat yang dikenakan ialah sebanyak 2.5 peratus daripada nilai emas perhiasan yang melebihi kadar 'urf tersebut (tanpa penolakan);
b) Meminda pada 9(i) Warta Kerajaan Negeri Melaka bertarikh 19 November 2009 mengenai fatwa zakat harta di bawah tajuk zakat emas dan perak.
Status Penwartaan: Tidak Diwartakan
Hukum Lelaki Memakai Emas Putih
Keputusan:
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-52 yang bersidang pada 1 Jul 2002 telah membincangkan Hukum Lelaki Memakai Emas Putih. Muzakarah telah memutuskan bahawa haram memakai emas putih ke atas golongan lelaki .
Keputusan (English):
The Ruling Of Man Wearing White Gold
Decision:
The 52nd Muzakarah (Conference) of the Fatwa Committee National Council of Islamic Religious Affairs Malaysia held on 1st July 2002 has discussed the ruling of men wearing white gold. The committee has decided that men are prohibited from wearing white gold.
Keterangan/Hujah:
Emas Putih adalah campuran logam emas dengan logam-logam lain dalam kuantiti yang berbeza-beza.
Emas Putih adalah pancalogam yang berbeza dengan platinum walaupun dari segi warnanya sama iaitu putih. Hakikatnya logam platinum tidak mempunyai unsur emas.
Jabatan Mufti Selangor telah memfatwakan bahawa hukum haram memakai emas putih sekiranya kandungan emasnya melebihi 50%.
HUKUM LELAKI MEMAKAI CINCIN SUASA
Huraian Tajuk/Isu:
Kertas ini dikemukakan kepada Jawatankuasa Perunding Hukum Syara'(Fatwa) Negeri Selangor untuk mendapat pertimbangan dan pandangan mengenai hukum lelaki memakai cincin suasa.
Keputusan:
Ahli Jawatankuasa Perunding Hukum Syara' (Fatwa) Negeri Selangor dalam persidangannya yang bertarikh 29 April 1999 telah membincangkan perkara di atas dan keputusannya adalah seperti berikut :
'Jawatankuasa Fatwa kali 1/99 membuat keputusan menagguhkan perkara ini bagi mendapat kajian yang lebih lanjut dan terperinci sebelum hukum diputuskan '.
*kertas kerja ini telah dibawa ke Muzakarah Fatwa Kebangsaan untuk keputusan lanjut.
Keterangan/Hujah:
2. LATAR BELAKANG
2.1 Dari al-Barra bin Azib r.a, dia berkata : Rasulullah memerintahkan kepada kami 7 dan melarang kepada kami dari 7 perkara pula : Beliau memerintahkan kami untuk mengiringi jenazah, melihat orang sakit, memenuhi undangan, menolong orang yang dizalimi, mendukung sumpah/orang yang bersumpah dan membalas salam, menyebarkan salam dan mendoakan orang bersin. Beliau melarang kita memakai wadah dari perak, cincin emas, sutera, pakaian yang berlapis sutera tipis, pakaian yang diperbuat dari cotten dan sutera, pakaian yang berlapis sutera tebal dan tutup pelana dari sutera.
2.2 Dari Abdullah bin Umar r.a bahawa Nabi s.a.w memaki cincin dari emas atau perak dan menempatkan muka cincin itu dekat tapak tangan beliau, dan di dalamnyadilukiskan "Muhammad Rasulullah". Maka orang-orang memakai cincin seperti yang beliau pakai. Ketika beliau melihat mereka memakainya, maka beliau melemparkan cincin beliau itu dan berkata : Aku tidak akan memakai selamanya, lalu beliau memakai cincin dari perak pula. Berkata Ibnu Umar:Orang yang memakia cincin itu setelah Nabi s.a.w adalah Abu Bakar, Umar dan Uthman sehinggalah cincin Uthman ini jatuh disumur aris.
Setelah meneliti dan membahaskan secara teliti mengenai Hukum Pelaburan Internet, Jawatankuasa Syariah Negeri Perlis sebulat suara membuat keputusan seperti berikut:
Akad melalui internet adalah sah sekiranya menepati syarat-syarat jual beli dan pelaburan yang ditetapkan oleh Islam
Sebarang pelaburan melalui internet yang mempunyai ciri-ciri berikut adalah haram,
ciri-cirinya adalah:
i- Menetapkan kadar peratusan pulangan
ii- Menjamin modal dari sebarang kerugian adalah tidak sah akadnya dan semua pulangannya adalah riba" yang haram Justeru, semua jenis pelaburan yang mempunyai ciri yang disebutkan diatas sama ada melalui internet atau tidak, adalah diharamkan oleh Islam atas sebab-sebab riba' dan gharar
Beberapa contoh jenis pelaburan ini adalah ABB Fund, Winli Fund, Dana Futures, Arabic Fund, Buy Ebarrel, dan lain-lain yang sepertinya.
Mesyuarat menasihatkan orang Islam agar merujuk kepada Jabatan Pasaran Modal Islam Suruhanjaya Sekuriti bagi mendapatkan senarai pelaburan Islam yang halal
Mesyuarat turut membuat keputusan bahawa sebarang skim yang menawarkan pulangan mudah tanpa sebarang usaha atau cepat kaya adalah haram.
Antara ciri-ciri mengenalpasti skim ini adalah:
Menawarkan pulangan tertentu dan tetap dalam masa tertentu tanpa melakukan sebarang kerja yang setimpal
Tiada penjualan barang yang sebenar
Mempromosikan komisyen dan sistem kaki lebih utama dari menjual produk sebenar
Fatwa Mengenai Urus Niaga Jual Beli Emas
Secara Ansuran / Hutang
Keputusan:
Dimaklumkan bahawa telah dibincang dan dibahaskan oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri Johor pada 25 Jamadil Akhir 1431 bersamaan 8 Jun 2010. Setelah dilihat dengan penuh penelitian, maka keputusannya adalah seperti berikut.
Alhamdullillah fatwanya :
" Urusniaga jual beli emas secara ansuran atau hutang yang dikendalikan oleh Koperasi Permodalan Melayu Negeri Johor Berhad (KPMNJ) adalah harus mengikut hukum syara' ".
والله أعلم بالصواب
Status Penwartaan: Tidak Diwartakan
Hukum Ke Atas Produk Investment Link Menurut Islam
Keputusan:
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-76 yang bersidang pada 21 - 23 November 2006 telah membincangkan Hukum Ke Atas Produk Investment Link Menurut Islam. Muzakarah telah memutuskan bahawa umat Islam hari ini mempunyai banyak alternatif untuk membeli atau melabur dalam produk-produk insurans yang berlandaskan syariah.
Oleh itu, pembelian produk-produk Investment Link yang ditawarkan oleh syarikat-syarikat insurans konvensional yang menggabungkan insurans konvensional dan pelaburan saham amanah dalam dana-dana yang tidak menepati syarak perlu dielakkan oleh umat Islam.
Keputusan (English):
The Ruling on Investment Link Product From Islamic Point of View
Decision:
The 76th Muzakarah (Conference ) of the Fatwa Committee of the National Council for Islamic Religious Affairs Malaysia held on 21st-23rd November 2006 has discussed the ruling on investment link product from Islamic point of view. The Committee has decided that Muslims today have plenty of alternatives to purchase and invest in Islamic based insurance products.
Therefore, purchasing investment link products offered by conventional insurance companies that combine conventional insurance and investment in trust fund in any non-shariah compliance funds must be avoided by Muslims.
Penglibatan Orang Islam Dalam Jualbeli Saham
Huraian Tajuk/Isu:
Jawatankuasa Perunding Hukurn Syara'(Fatwa) dimaklumkan bahawa ramai orang Islam yang melibatkan diri dalam jualbeli saham. Maka Jawatankuasa Perunding Hukurn Syara.(Fatwa) telah diminta untuk memberikan fatwanya mengenai perkara ini.
Keputusan:
Ahli Jawatankuasa Perunding Hukum Syara.(Fatwa) telah membincangkan dengan penuh teliti dan panjang lebar dan mengambil keputusan seperti berikut :
" Bahawa pada prinsipnya, orang Islam boleh melibatkan diri dalam jualbeli saham, kerana ia tidak bercanggah dengan syarat jualbeli dalam Islam, walau bagaimana pun pelaburan atau perniagaan syaarikat saham tersebut adalah daripada barangan yang halal."
Kadar emas dijadikan perhiasan
Keputusan:
Mesyuarat bersetuju bahawa kadar/had emas yang dijadikan perhiasan atau pakaian yang diharuskan dikenakan zakat apabila memenuhi syarat-syarat dan melebihinya had yang sepatutnya pada "uruf orang yang setanding atau sepadan dengannya. Adapun emas perhiasan atau pakaian yang tidak diharuskan yakni yang makruh atau haram maka apabila sampai 20 mithqal atau lebih wajib dikeluarkan zakat dengan syarat-syaratnya.
Status Penwartaan: Tidak Diwartakan
Penetapan Semula Kadar 'Uruf Pemakaian Emas Di Negeri Melaka Dan Kaedah Pengiraan Zakat Ke Atasnya
Keputusan:
a) Menetapkan bahawa kadar ‘urf pemakaian emas perhiasan bagi wanita Islam di Negeri Melaka ialah sebanyak 200 gram; manakala zakat yang dikenakan ialah sebanyak 2.5 peratus daripada nilai emas perhiasan yang melebihi kadar ‘urf tersebut (tanpa penolakan);
b) Meminda para 9(i) Warta Kerajaan Negeri Melaka bertarikh 19 November 2009 mengenai fatwa zakat harta di bawah tajuk zakat emas dan perak;
Status Penwartaan: Diwartakan
Tarikh Diwartakan: 6 Jan, 2011
Nombor Rujukan: JMM/BFB(S)/351/255/02/09;PUNM.700-02/40
Akta/Enakmen: Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Melaka) 2002
Kajian Semula Mengenai Penetapan Kadar Uruf Emas Perhiasan Di Negeri Melaka dan Kaedah Pengiraannya
Huraian Tajuk/Isu:
Ahli-Ahli Jawatankuasa Fatwa telah sebulat suara bersetuju memutuskan beberapa perkara berikut :
a) Menetapkan bahawa kadar 'urf pemakaian emas perhiasan bagi wanita Islam di Negeri Melaka ialah sebanyak 200 gram; manakala zakat yang dikenakan ialah sebanyak 2.5 peratus daripada nilai emas perhiasan yang melebihi kadar 'urf tersebut (tanpa penolakan);
b) Meminda pada 9(i) Warta Kerajaan Negeri Melaka bertarikh 19 November 2009 mengenai fatwa zakat harta di bawah tajuk zakat emas dan perak.
Status Penwartaan: Tidak Diwartakan
Mohon pandangan mengenai zakat perhiasan wanita
Keputusan:
Mesyuarat membuat keputusan : peringatan Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa yang bersidang pada 23 Rabiul Akhir 1427 bersamaan 21 Mei 2006 butiran 3.4 dipinda dan adalah seperti berikut : Mesyuarat bersetuju bahawa perhiasan emas wanita ( الحلى ) tidak dikenakan zakat selagimana ia tidak melebihi kadar uruf bagi wanita-wanita Islam yang dianggarkan seberat 850 gram atau nilaian harga semasa yang dikeluarkan oleh Bank Negara Malaysia.
Status Penwartaan: Tidak Diwartakan
Menjual Barang Hiasan Daripada Emas Dan Perak
Huraian Tajuk/Isu:
Hukum menjual barang hiasan yang dibuat daripada emas dan perak secara tangguh.
Keputusan:
Sah menjual barang hiasan yang dibuat daripada emas dan perak secara tangguh.
Keterangan/Hujah:
Kerana muamalah secara tangguh ini telah menjadi kelaziman dan keperluan (diterima umum) hidup manusia dan tidak mengakibatkan penipuan atau perkara-perkara lain yang menyebabkan berlakunya perseteruan.
Status Penwartaan: Tidak Diwartakan
Fatwa Mengenai Zakat Harta-Harta Pendapatan
Keputusan:
Mesyuarat Jemaah Ulama' Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan yang bersidang pada 12 Sep 1999 telah membincangkan mengenai fatwa zakat harta-harta pendapatan. Mesyuarat telah membuat keputusan fatwa seperti berikut:
Harta-harta pendapatan yang diperolehi dari usaha samada dalam bentuk gaji, elaun, ganjaran, pampasan atau pendapatan pemindahan atau pendapatan yang diperolehi melalui kerjaya yang bercorak profesional, kepakaran atau kemahiran diri adalah diwajibkan zakat apabila cukup nisobnya menurut nisob Zakat Logam (emas,perak) atau matawang, tanpa syarat haul. Kadar zakatnya ialah 1/40 setelah ditolak perbelanjaan dharuriat yang paling sederhana.
Demikian juga diwajibkan zakat pendapatan dari harta tak alih seperti bangunan premis, rumah, kenderaan dan lain-lain yang diperolehi menerusi sewaan, pajakan dan lain-lain yang tidak termasuk dalam urusan jual beli atau urusan perniagaan. Zakat dikenakan keatas pendapatan bulanan setelah ditolak perbelanjaan pengurusan.
Status Penwartaan: Tidak Diwartakan
Zakat Gaji
Huraian Tajuk/Isu:
Setelah membahaskan fakta-fakta yang telah dikemukakan dalam kertas ini maka Ahli-Ahli Jawatankuasa Fatwa Negeri Sarawak telah sebulat suara memutuskan bahawa :-
Keputusan:
1.1 Gaji, tunggakan gaji, pelbagai elaun dan lain-lain pendapatan yang berkaitan dengan pengajian setelah ditolak keperluan asas, pembiayaan kerja, hutang dan apa-apa pembiayaan yang menjadi sebab sebenar pembiayaan seseorang itu apabila cukup nisabnya adalah wajib dizakat.
1.2 Nisab zakat gaji adalah sama dengan nisab zakat emas dan perak. Nisab zakat emas ialah 85 gram (25.2259 mayam) dan nisab zakat perak ialah 595 gram (176.5913 mayam)
Status Penwartaan: Tidak Diwartakan
Nombor Rujukan: KAJFS/2/2/96
Kajian Semula Mengenai Penetapan Kadar Uruf Emas Perhiasan Di Negeri Melaka dan Kaedah Pengiraannya
Huraian Tajuk/Isu:
Ahli-Ahli Jawatankuasa Fatwa telah sebulat suara bersetuju memutuskan beberapa perkara berikut :
a) Menetapkan bahawa kadar 'urf pemakaian emas perhiasan bagi wanita Islam di Negeri Melaka ialah sebanyak 200 gram; manakala zakat yang dikenakan ialah sebanyak 2.5 peratus daripada nilai emas perhiasan yang melebihi kadar 'urf tersebut (tanpa penolakan);
b) Meminda pada 9(i) Warta Kerajaan Negeri Melaka bertarikh 19 November 2009 mengenai fatwa zakat harta di bawah tajuk zakat emas dan perak.
Status Penwartaan: Tidak Diwartakan
Hukum Lelaki Memakai Emas Putih
Keputusan:
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-52 yang bersidang pada 1 Jul 2002 telah membincangkan Hukum Lelaki Memakai Emas Putih. Muzakarah telah memutuskan bahawa haram memakai emas putih ke atas golongan lelaki .
Keputusan (English):
The Ruling Of Man Wearing White Gold
Decision:
The 52nd Muzakarah (Conference) of the Fatwa Committee National Council of Islamic Religious Affairs Malaysia held on 1st July 2002 has discussed the ruling of men wearing white gold. The committee has decided that men are prohibited from wearing white gold.
Keterangan/Hujah:
Emas Putih adalah campuran logam emas dengan logam-logam lain dalam kuantiti yang berbeza-beza.
Emas Putih adalah pancalogam yang berbeza dengan platinum walaupun dari segi warnanya sama iaitu putih. Hakikatnya logam platinum tidak mempunyai unsur emas.
Jabatan Mufti Selangor telah memfatwakan bahawa hukum haram memakai emas putih sekiranya kandungan emasnya melebihi 50%.
HUKUM LELAKI MEMAKAI CINCIN SUASA
Huraian Tajuk/Isu:
Kertas ini dikemukakan kepada Jawatankuasa Perunding Hukum Syara'(Fatwa) Negeri Selangor untuk mendapat pertimbangan dan pandangan mengenai hukum lelaki memakai cincin suasa.
Keputusan:
Ahli Jawatankuasa Perunding Hukum Syara' (Fatwa) Negeri Selangor dalam persidangannya yang bertarikh 29 April 1999 telah membincangkan perkara di atas dan keputusannya adalah seperti berikut :
'Jawatankuasa Fatwa kali 1/99 membuat keputusan menagguhkan perkara ini bagi mendapat kajian yang lebih lanjut dan terperinci sebelum hukum diputuskan '.
*kertas kerja ini telah dibawa ke Muzakarah Fatwa Kebangsaan untuk keputusan lanjut.
Keterangan/Hujah:
2. LATAR BELAKANG
2.1 Dari al-Barra bin Azib r.a, dia berkata : Rasulullah memerintahkan kepada kami 7 dan melarang kepada kami dari 7 perkara pula : Beliau memerintahkan kami untuk mengiringi jenazah, melihat orang sakit, memenuhi undangan, menolong orang yang dizalimi, mendukung sumpah/orang yang bersumpah dan membalas salam, menyebarkan salam dan mendoakan orang bersin. Beliau melarang kita memakai wadah dari perak, cincin emas, sutera, pakaian yang berlapis sutera tipis, pakaian yang diperbuat dari cotten dan sutera, pakaian yang berlapis sutera tebal dan tutup pelana dari sutera.
2.2 Dari Abdullah bin Umar r.a bahawa Nabi s.a.w memaki cincin dari emas atau perak dan menempatkan muka cincin itu dekat tapak tangan beliau, dan di dalamnyadilukiskan "Muhammad Rasulullah". Maka orang-orang memakai cincin seperti yang beliau pakai. Ketika beliau melihat mereka memakainya, maka beliau melemparkan cincin beliau itu dan berkata : Aku tidak akan memakai selamanya, lalu beliau memakai cincin dari perak pula. Berkata Ibnu Umar:Orang yang memakia cincin itu setelah Nabi s.a.w adalah Abu Bakar, Umar dan Uthman sehinggalah cincin Uthman ini jatuh disumur aris.
Status Penwartaan: Tidak Diwartakan
|
This entry was posted on 6/02/2011 10:29:00 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.
SALAM KEEMASAN...;KENAIKAN EMAS 30-50% DAN PERAK 80-100% SETAHUN. KILANG MENGHASILKAN 50 KG GOLD PERDAY.HAMPIR 500 JUTA RM TELAHPUN TERJUAL SELURUH MSIA N BRUNEI, 16000 DEALER SERTA 14 BRANCH DIMALAYSIA.
EMAS sememangnya menjadi permintaan tertinggi sejak dari zaman Mesir purba hinggalah ke zaman serba moden ini. Ia sangat bernilai hinggakan manusia berebut untuk memilikinya. Pada satu masa EMAS menjadi matawang sehinggalah wujudnya matawang kertas. Jika hendak diceritakan tentang asal usulnya wang kertas tentu berjela panjangnya tetapi untuk dipendekkan matawang kertas sekarang ini dipanggil matawang FIAT. Matawang kini tiada lagi sandaran kepada EMAS dan ia boleh dicop sesuka hati untuk kegunaan negara. Itu lah punca Inflasi. Menyebabkan Matawang Kertas memungkinkan susut nilai yang keterlaluan hingga boleh melumpuhkan sesebuah negara.
BERSAMA SAMALAH KITA MEREALISASIKAN MASYARAKAT.
Satu pencetus revolusi baru dalam perniagaan emas & perak. Ia menawarkan pelbagai faedah kepada ejen sebagai rakan niaga emas & perak. Ia menawarkan insentif jualan yang lebih progresif dan aktiviti membudayakan emas di kalangan orang ramai serta rakan niaga. Justeru itu, Membuka ruang kepada seluruh lapisan masyarkat bagi melakar sejarah dalam membudayakan emas & perak
.. WASALLAM
AGENT PUBLIC GOLD
BERMINAT MENJADI DEALER !!!!
Modal hanya RM20k shj untuk menjadi Dealer.
Langkah 1- Sendkan nama penuh, alamat, no ic, email, no akaun maybank/publicbank, ke 0199809816
Langkah 2 - Anda akan menerima sales order dari publicgold melalui email anda. Print out sales oder tersebut yg menerangkan jumlah yg perlu dibayar.
Langkah 3- Buat bayaran atas nama Public fine gold international sdn, bhd.. acc maybank 507134241707.
Langkah 4 - Bawa slip bank original,sales order, ic photostat. Di pejabat publicgold, isikan borang ejen dan letak nama introducer
Selamat berniaga emas...
MODAL SEORANG AGENt PGold
1. Modal stock emas pelbagai jenis DINAR,JEWELLERY,SILVER DAN GOLDBAR bernilai RM 20,000.
CARA AGEN MEMBUAT PESANAN / LOCKED HARGA EMAS MENGGUNAKAN S.M.SKAN
1. PUBLIC GOLD KE 32828
2. PUBLIC DINAR KE 32828
1-Jika mahu beli secara tunai (cash payment).
Good morning. I locked 2unit goldbar 20g RM3170/unit. 4.30 p.m. Total RM6340. Cash payment. Tq. Agent: ASMADI MD YUSOFF 0199809816
2-Jika mahu beli secara ansuran (EPP).
Good morning. I locked 2unit goldbar 20g RM3170/unit. 4.30 p.m. Total RM6340.
EPP. Tq. Agent: ASMADI MD YUSOFF 0199809816.
BAGAIMANA MEMBUAT PEMBAYARAN ?
1. CASH PAYMENT
Pelanggan membuat bayaran tunai dengan mendeposit tunai kepada akaun PG:
PUBLIC FINE GOLD INTERNATIONAL SDN. BHD.
MAYBANK ACC. NO. (507 134 2417 07)
PUBLIC BANK ACC. NO. (.314 813 6630)
Pelanggan juga boleh membuat bayaran menggunakan checque.
2. EPP (Easy Payment)
Satu skim pembayaran secara ansuran selama empat 4 kali bayaran setiap bulan.Pelanggan diberikan masa selama 4 bulan menjelaskan bayaran mengikut harga sales order yang telah dikeluarkan.
Admin Fee dikenakan sebanyak 0.5% sahaja daripada jumlah sales order sekiranya menggunakan EPP ini.
BRANCH
CAWANGAN PUBLIC GOLD
Main Office : 12E First Floor, Jalan Rumbia, 11900 Bukit Jambul, Penang, Malaysia. +604-644 9999
KL Branch : 42A, Jalan PJS 8/6 (Third Floor), Mentari Business Park, Bandar Sunway, 46150 Petaling Jaya, Selangor. +603-5634 8999
KL Seminar Hall : 16-1A, Jalan PJS 8/6, Sunway Mentari Plaza, 46150 Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan.
Ipoh Branch : No.45, 45A & 45B, Jalan Yang Kalsom, 30250 Ipoh, Perak. +605-242 8999
Kelantan Branch : Tingkat 1, Lot 257, Jalan Kebun Sultan, 15000 Kota Bharu, Kelantan Darul Naim. +609-746 2999
SP Branch : No. 86B, 1st Floor, Jalan Pengkalan,Taman Pekan Baru, 08000 Sungai Petani, Kedah. +604-423 2999
JB Branch : 45A&B, Jalan Persisiran Perling, Taman Perling, 81200 Johor Bahru, Johor. +607-235 8999
Kuantan Branch: A-6624 1st and 2nd floor, Jalan Beserah 25250 Kuantan, Pahang. +609-567 8916
Kuala Terengganu Branch: 16A, 1st & 2nd Floor, Jalan Sultan Ismail 20200 Kuala Terengganu, Terengganu +609-626 3999
Kuching Branch: 3rd floor, Lots 456 & 457, Al-ldrus Commercial Centre, Jalan Satok, 93400 Kuching, Sarawak. +6082-252 916
Melaka Branch: No. 9-A, 9-B, Jalan Melaka Baru 22, Taman Melaka Baru, Batu Berendam, 75350 Melaka. +606-317 5499
Seremban Branch: 152-1 & 152-2, Block M, Taipan Senawang, Jalan Taman Komersil Senawang 1, Taman Komersil Senawang, 70450 Seremban, Negeri Sembilan Darul Khusus.
Ampang KL 98A & 98B, Lorong Mamanda 2, Ampang Point Batu 41/2, Jalan Ampang, 68000 Ampang.
Klang,Selangor No.2, 3rd Floor, Jalan Tiara 2, Bandar Baru Klang, 41150 Klang, Selangor Darul Ehsan.
Kajang,Selangor No.19B, 19C, Jalan M/J1, Taman Majlis Jaya, Sungai Chua, 43000 Kajang, Selangor Darul Ehsan.
DEALER ADVANTAGE
Normal Dealer (ND)
1- Setiap belian peribadi diberi komisyen -1.0%
2- Jual semula kepada PG/Dealer diberi komisyen-0.3%
Priority Dealer (PD)
1- Setiap belian peribadi diberi komisyen -1.5%
2- Setiap belian oleh Normal Dealer diberi komisyen -0.5%
3- Jual semula kepada PG/Dealer diberi komisyen -0.3%
Master Dealer (MD)
1- Setiap belian peribadi diberi komisyen -2.0%
2- Setiap belian oleh Normal Dealer diberi komisyen -1.0%
3- Setiap belian oleh Priority Dealer diberi komisyen -0.5%
4- Jual semula kepada PG/Dealer diberi komisyen -0.5%
5- Jika Direct Dealer telah berstatus MD, anda akan dibayar komisyen0.1% dari jumlah belian keseluruhan (Group Sales) rangkaian MD tersebut.
Dan banyak lagi peluang2 yang akan di reveal secara ekslusif demi membimbing anda menjadi jutawan!!
Utk pbaca yg baru ingin mengenali@bjinak2 dalam dunia emas, disini
saya ingin menerangkan serba sedikit asas berkenaan emas..knp saya memilih
menyimpan emas bukan wang tunai.. MENGAPA anda perlu menyimpan emas?
1. Emas
ialah kekayaan yang sebenarnya
2. Harga emas sentiasa meningkat dalam jangka
masa panjang.
3. Nilai wang kertas sentiasa jatuh di dalam jangka masa
panjang
4. Aset yang terunggul
5. Ia tidak boleh
dimanipulasikan/dimusnahkan
Sekarang kita kupas lebih lanjut mcm mana ingin bermula..tp sblm
itu,sy ingin menerangkan terdapat 2 Cara Membuat Pelaburan Emas di Malaysia
iaitu:
1. Pelaburan secara emas fizikal (syiling emas,jongkong emas,
barang kemas)
2. Pelaburan emas dengan membuka akaun simpanan emas (Maybank,
Public bank)
Daripada 3 kategori emas fizikal ini, cuma syiling emas dan
jongkong emas boleh dikategorikan sebagai emas pelaburan. Ini kerana syiling
emas dan jongkong emas sememangnya dibuat khusus untuk tujuan pelaburan. Barang
kemas bukanlah pelaburan emas yang baik kerana harganya yang tinggi disebabkan
kos upah membuat barang kemas tersebut. Selain itu susut nilai bagi barang kemas
adalah tinggi (25 % - 40%).
Di Malaysia, terdapat 6 institusi yang menjual emas fizikal untuk
pelaburan iaitu:
1. Maybank - Syiling Kijang Emas
2. UOB Bank – Syiling
Emas dan Jongkong Emas
3. Public Fine Gold International Sdn. Bhd. Gold –
syiling dan jongkong emas
4. Public Dinar – Dinar emas
5. Dinar Emas
Kelantan – Dinar emas
6. Kedai emas Poh Kong, Habib Jewel dan sebagainya –
jongkong emas
So,institusi mana yg terbaik utk membeli emas fizikal yea ??
Bdasarkan kajian yg telah sy lakukan,sekiranya anda membeli emas dari bank@kedai
emas,jika emas anda rosak, terguris, bcalar, bengkok, tbukak sampul@seangkatan
dgnnya,institusi ini TIDAK akan membeli semula emas anda..jadi institusi mana yg
Patut Kt Pilih ??? Jawapan sy ialah PUBLIC FINE GOLD..ok,knp sy memilih
institusi ini,adakah kerana sy seorg dealer public gold ?? Ini bukan soal sy
dealer@keuntungan komisen,tetapi ini psoalan institusi mana yg boleh menerima
semula emas kt seandainya emas kt bcalar,bengkok,terguris dan sebagainya. Di
sini,anda tidak perlu lg risau kerana Public Gold memberi jaminan akan membeli
kembali emas mereka walaupun ada kesan calar, guris, bengkok dan patah asalkan
berat tetap sama semasa timbangan. Ini sangat penting jika anda selalu
menggadaikan emas anda di Ar-rahnnu.
Sekarang anda telah mengetahui bahawa terdapat 2 jenis emas
pelaburan yang boleh dibeli iaitu emas fizikal dan akaun simpanan
emas.
Persoalannya, yang mana satu sesuai dengan anda? Emas fizikal atau
akaun simpanan emas? Jawapan saya :
BELI EMAS FIZIKAL.
Ia jauh lebih baik
daripada akaun simpanan emas. Ini kerana anda boleh menggadaikan emas fizikal
dan memperoleh wang jika memerlukan. Jadi, walaupun harga emas jatuh anda tidak
akan mengalami kerugian. Berbeza dengan akaun simpanan emas. Anda akan mengalami
kerugian jika menjual pada harga yang rendah daripada harga belian. Anda perlu
menunggu sehingga harga naik sebelum mendapat keuntungan.
Emas fizikal boleh dijual pada bila-bila masa kepada sesiapa yang
ingin membelinya walaupun ketika cuti atau waktu malam sedangkan untuk akaun
simpanan emas anda cuma boleh menjualnya di bank ketika waktu
perbankan/pejabat.
Jika anda menghadapi masalah untuk menyimpan emas fizikal
atau takut risiko kehilangan emas fizikal anda boleh menyimpan emas fizikal anda
di peti simpanan khas di bank spt RHB.
Jika anda membeli emas fizikal daripada saya,saya akan
membongkarkan kepada anda teknik-teknik memanipulasi emas yang digunakan oleh
pelabur-pelabur emas di malaysia sehingga mendapat keuntungan yang maksimum.
Anda juga akan diletakkan dalam senarai pendek klien saya di mana
hanya mereka sahaja akan mengetahui maklumat-maklumat terkini mengenai pasaran
emas yang saya kumpulkan untuk mereka.
Anda juga boleh menjadi sebahagian daripada mereka. Maklumat ini
membolehkan anda memaksimakan keuntungan pelaburan anda bersama saya dan anda
tidak perlu terburu-buru mencari maklumat yang tidak berkualiti daripada luar.
Banyak maklumat di luar sana adalah misleading dan boleh menyebabkan anda rugi
besar.
Disebabkan komitmen tersebut,Saya hanya menawarkan perkhidmatan ini
kepada sejumlah klien yang kecil sahaja. Ini bertujuan memberi saya peluang
sepenuhnya untuk memberi servis yang terbaik kepada klien saya,Jika kuota saya
sudah penuh, saya terpaksa menolak klien baru yang datang kepada
saya.
Anda juga akan mempelajari teknik-teknik simpanan,pelaburan emas
dan jika anda amalkan,ia akan mendapat keuntungan 30%,40% bahkan 60% pelaburan
emas anda.
Ok saya rasa cukup smpai dsni sy bkongsi ilmu tentang emas,di lain
hari saya akan menerangkan tentang rahsia bagaimana menjana keuntungan dgn emas
stp hari,minggu,bulan dan tahun..Teruskan mengikuti blog saya ini untuk melihat
post2 terkini dan harga emas semasa.
STANDARD KETULENAN n KETUMPATAN EMAS (g/cm3)
24.0K = 999 = 19.13 0to0 19.32
22.8K = 950 = 18.25 0to0 19.12
22.0K = 916 = 17.36 0to0 18.24
21.0K = 875 = 17.11 0to0 17.35
20.0K = 835 = 16.13 0to0 17.10
18.0K = 750 = 14.84 0to0 16.12
SUKATAN EMAS
1 troy ounce00=00 31.1034768 g
1 dinar00=004.25 g
1 mayam00=003.37 g
1 baht (bullion)00=0015.244 g
1 baht (ornament)00=0015.165 g
4/10 tael00=0015.244 g
1 tael00=0038.11 g
AL-MUQADDIMAH
Allah menjadikan dua logam yang bernilai,iaitu emas dan perak,untuk dijadikan sbg pengukur nilai kpd brg-brg dagangan.Kedua logam ini juga seringkali dijadikan ukuran kekayaan seseorang.Walaupun adakalanya brg-brg dagangan lain turut menyimpan nilainya yang tersendiri,ia akhirnya akan digunakan utk mendapatkan emas dan perak.Ini adalah kerana kesemua brg dagangan lain terkesan akibat turun naik pasaran sedangkan emas dan perak tidak....Ibnu Khaldun
KATA-KATA HIKMAH 1
"Barangsiapa mempunyai harta,maka bersedekahlah dengan kekayaannya.Barangsiapa mempunyai ilmu,bersedekahlah dengan ilmunya dan barangsiapa mempunyai tenaga,bersedekahlah dengan tenaganya..." -
-hadith riwayat Anas bin Malik-
KATA-KATA HIKMAH 2
Rebutlah 5 masa sebelum tiba 5 masa:
Masa mudamu sebelum tua..
Masa sihatmu sebelum sakit..
Masa kayamu sebelum fakir.. Masa lapangmu sebelum sibuk.. Masa hidupmu sebelum mati.. -Maksud hadith riwayat al Bukhary-
KATA-KATA HIKMAH 3
"Orang kaya mendapat keuntungan adalah ketika membeli dan bukan ketika menjual..."
-Robert T.Kiyosaki-
RENUNGAN
"ALLAH SWT jadikan DUA logam yang bernilai (EMAS DAN PERAK) sebagai pengukur kepada barangan dagangan.Logam ini seringkali dijadikan ukuran KEKAYAAN seseorang. Walaupun adakalanya barangan dagangan lain turut menyimpan nilai yang tersendiri, akhirnya ia akan digunakan untuk mendapatkan EMAS DAN PERAK. Barangan dagangan lain terkesan akibat turun naik pasaran, sedangkan EMAS dan Perak tidak ." - IBNU KHALDUN -
Timbangan Emas Lama
Timbangan Emas Lama
Emas Se Amas = 2.551 gm Emas Se Rial =2.70 gm Emas Se Kupang = 0.64 gm Emas 2 Kupang = 1.28 gm(Kupang Terengganu) Emas 6 Suku (1½ mayam) = 5.06 gm Emas 5 Busak (½ Mayam ) = 1.69 gm Emas 1 Mayam = 3.37 gm
Unit Timbangan Lama 16 tahil = 1 kati 1 kati = 600 gram 100 kati = 1 pikul 1 pikul = 60.48kg
DINAR DIRHAM
Abu Bakar Ibn Abi Maryam melaporkan bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW telah bersabda "Akan tiba suatu zaman di mana tiada apa yang bernilai dan boleh digunakan oleh umat manusia. Maka simpanlah dinar dan dirham (untuk digunakan)". - Musnad Imam Ahmad Ibn Hanbal.
Emas dan perak adalah wang yang paling stabil di dunia. Lindungilah kekayaan anda dengan menyimpan emas dan perak.
Inflasi sifar selama 1400 tahun.Harga ayam pada zaman Rasulullah SAW ialah satu dirham; hari ini, 1400 tahun kemudian seekor ayam masih lagi berharga 1 dirham. Public Dinar menawarkan harga yang kompetitif bagi pembelian dinar.
GOLDBAR PRODUCT
Dinar & Dirham
Abu Bakar Ibn Abi Maryam melaporkan bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW telah bersabda "Akan tiba suatu zaman di mana tiada apa yang bernilai dan boleh digunakan oleh umat manusia. Maka simpanlah dinar dan dirham (untuk digunakan). .
Emas dan perak adalah wang yang paling stabil di dunia. Lindungilah kekayaan anda dengan menyimpan emas dan perak.
Inflasi sifar selama 1400 tahun.
Zero inflation in 1,400 years
Harga ayam pada zaman Rasulullah SAW ialah satu dirham; hari ini, 1400 tahun kemudian seekor ayam masih lagi berharga 1 dirham.
BLOGMALAYSIA
TEMPAHAN BLOGG
SEKIRANYA ANDA INGINKAN BLOG CANTIK & MENARIK ...ADA LEBIH 50 DESIGN BLOGG UTK DIADAPTASI KEPADA BLOGG ANDA SUPAYA PRODUCT ANDA LEBIH LARIS N MAJU.SAMADA BLOG PERSONAL BUSINESS DAN JUGA PRODUCT ANDA.