WELCOME

Dilemma Penjual Islam Akibat Sumber Bayaran

 - Comments Off


Dilemma Penjual Islam Akibat Sumber Bayaran


www.zaharuddin.net

Soalan 1
Assalamualaikum ustaz. Salam ramadhan dan semoga selamat bahagia di perantauan. Saya ingin bertanya dengan ustaz.Harap ustaz dapat menjawabnya.Saya seorang penjual kereta.Jika pelanggan memilih pinjaman konvensional, bersalah atau berdosakah saya?
Akan tetapi saya ade nasihatkan ambil pinjaman bank Islam sebelum mereka memilih pinjaman
konvensional. Adakah saya bersekongkol dengan riba? Sekian terima kasih.
  
 honda
 UZAR :
Soalan saudara memang amat relevan dan menghantui banyak penjual Islam di seluruh dunia. Isu ini adalah lebih kurang sama dengan penjual Islam yang didatangi pembeli yang ingin membayar menggunakan kad kredit riba.
Jawapan yang wajar saya berikan sebenarnya agak panjang jika beserta huraian, namun disebabkan ruangan yang terhad, secara kesimpulannya saya berpandangan bahawa saudara TIDAK DIKIRA TERLIBAT terutamanya setelah anda menasihatinya untuk mengambil pembiayaan Islam.
Adalah lebih cemerlang jika saudara mempelajari serba ringkas kelebihan pembiayaan kereta dari bank-bank Islam demi menarik pembeli menggunakannya. Sebagai contoh mudah, pinjaman kereta secara riba dari bank  konvensional mengenakan penalti setinggi 5 - 8 % sekiranya pelanggan terlewat membayar, manakala bank-bank Islam hanya mengenakan 1% dan sebahagian bank Islam menyalurkan jumlah itu kepada badan kebajikan.
Hujjah secara ringkas, ini adalah kerana penjual tiada boleh dipertanggungjawabkan atas sumber duit yang digunakan oleh pembeli, jika penjual ingin dipertanggungjawabkan ia akan mencetuskan satu keadaan kesukaran yang tiada taranya lagi. Oleh sebab itu, sebahagian ulama mengklasifikasikan ia sebagai urusan yang jatuh dalam peruntukan ‘Umum al-Balwa' iaitu suatu penegahan yang terlalu sukar untuk dielakkan.
KES KEMALANGAN KERETA INSURAN RIBA
Kes yang hampir sama boleh berlaku begini. Sebagai contoh kereta lelaki A berlanggar dengan kereta lelaki B. Kesalahan dikenal pasti berpunca dari lelaki B. Hasilnya, semua kos pembaikan kereta lelaki A akan ditanggung juga oleh syarikat Insuran kereta lelaki B. Persoalannya, bagaimana jika ia adalah sebuah syarikat insuran konvensional yang haram lagi riba?.
Jawapnya, tiada kesalahan ke atas lelaki A, ini kerana ia menerima pampasan syarikat yang menjamin lelaki B secara berasas, iaitu gantirugi atau apa jua asas yang seperttinya. Tatkala itu, dosa hanyalah jatuh kepada lelaki B yang sengaja melanggan insuran konvensional yang haram. Ia tidak menyeberang kepada lelaki A.
 
Ibn Masud r.a pernah ditanya :-
قال جاء رجل إلى عبد الله يعني بن مسعود فقال إن لي جارا ولا أعلم له شيئا إلا خبثا أو حراما وأنه يدعوني فأحرج أن آتيه واتحرج ان لا آتيه فقال ائته أو أوجبه فإنما وزره عليه
Ertinya : Aku mempunyai seorang jiran dan tidak ku ketahui berkenaan hartanya kecuali semuanya haram dan kotor, dan dia menjemputku (ke rumahnya) aku merasa sukar untuk hadir dan sukar juga untuk tidak hadir. Berkata Ibn Masu'd : Terima dan hadirlah jemputannya sesungguhnya dosa-dosa (dari harta haram tadi) adalah tanggungannya sahaja" [1]
Kesimpulannya,
penjual hanya bertanggjung jawab atas aqad atau kontrak antara DIA (PENJUAL) dan pembeli sahaja, iaitu MEMASTIKANNYA tidak bercanggah dengan hukum Syariah dari pelbagai sudut termasuk syarat-syarat yang termeterai di dalam kontrak itu. Dalam konteks ini, aqad anda dengan pembeli adalah jualan biasa yang cukup syarat jual beli dalam Islam, manakala cara bayaran pula akan dating dari pihak bank (bagi pihak pembeli), adapun kontrak yang berunsur riba antara bank dengan pembeli (iaitu kontrak pinjam dengan riba) bukanlah di dalam bidang kuasa saudara.

Sekian


Dilemma Penjual Islam Akibat Sumber Bayaran
6/03/2011 09:48:00 AM | Author: asmadi yusoff

Dilemma Penjual Islam Akibat Sumber Bayaran


www.zaharuddin.net

Soalan 1
Assalamualaikum ustaz. Salam ramadhan dan semoga selamat bahagia di perantauan. Saya ingin bertanya dengan ustaz.Harap ustaz dapat menjawabnya.Saya seorang penjual kereta.Jika pelanggan memilih pinjaman konvensional, bersalah atau berdosakah saya?
Akan tetapi saya ade nasihatkan ambil pinjaman bank Islam sebelum mereka memilih pinjaman
konvensional. Adakah saya bersekongkol dengan riba? Sekian terima kasih.
  
 honda
 UZAR :
Soalan saudara memang amat relevan dan menghantui banyak penjual Islam di seluruh dunia. Isu ini adalah lebih kurang sama dengan penjual Islam yang didatangi pembeli yang ingin membayar menggunakan kad kredit riba.
Jawapan yang wajar saya berikan sebenarnya agak panjang jika beserta huraian, namun disebabkan ruangan yang terhad, secara kesimpulannya saya berpandangan bahawa saudara TIDAK DIKIRA TERLIBAT terutamanya setelah anda menasihatinya untuk mengambil pembiayaan Islam.
Adalah lebih cemerlang jika saudara mempelajari serba ringkas kelebihan pembiayaan kereta dari bank-bank Islam demi menarik pembeli menggunakannya. Sebagai contoh mudah, pinjaman kereta secara riba dari bank  konvensional mengenakan penalti setinggi 5 - 8 % sekiranya pelanggan terlewat membayar, manakala bank-bank Islam hanya mengenakan 1% dan sebahagian bank Islam menyalurkan jumlah itu kepada badan kebajikan.
Hujjah secara ringkas, ini adalah kerana penjual tiada boleh dipertanggungjawabkan atas sumber duit yang digunakan oleh pembeli, jika penjual ingin dipertanggungjawabkan ia akan mencetuskan satu keadaan kesukaran yang tiada taranya lagi. Oleh sebab itu, sebahagian ulama mengklasifikasikan ia sebagai urusan yang jatuh dalam peruntukan ‘Umum al-Balwa' iaitu suatu penegahan yang terlalu sukar untuk dielakkan.
KES KEMALANGAN KERETA INSURAN RIBA
Kes yang hampir sama boleh berlaku begini. Sebagai contoh kereta lelaki A berlanggar dengan kereta lelaki B. Kesalahan dikenal pasti berpunca dari lelaki B. Hasilnya, semua kos pembaikan kereta lelaki A akan ditanggung juga oleh syarikat Insuran kereta lelaki B. Persoalannya, bagaimana jika ia adalah sebuah syarikat insuran konvensional yang haram lagi riba?.
Jawapnya, tiada kesalahan ke atas lelaki A, ini kerana ia menerima pampasan syarikat yang menjamin lelaki B secara berasas, iaitu gantirugi atau apa jua asas yang seperttinya. Tatkala itu, dosa hanyalah jatuh kepada lelaki B yang sengaja melanggan insuran konvensional yang haram. Ia tidak menyeberang kepada lelaki A.
 
Ibn Masud r.a pernah ditanya :-
قال جاء رجل إلى عبد الله يعني بن مسعود فقال إن لي جارا ولا أعلم له شيئا إلا خبثا أو حراما وأنه يدعوني فأحرج أن آتيه واتحرج ان لا آتيه فقال ائته أو أوجبه فإنما وزره عليه
Ertinya : Aku mempunyai seorang jiran dan tidak ku ketahui berkenaan hartanya kecuali semuanya haram dan kotor, dan dia menjemputku (ke rumahnya) aku merasa sukar untuk hadir dan sukar juga untuk tidak hadir. Berkata Ibn Masu'd : Terima dan hadirlah jemputannya sesungguhnya dosa-dosa (dari harta haram tadi) adalah tanggungannya sahaja" [1]
Kesimpulannya,
penjual hanya bertanggjung jawab atas aqad atau kontrak antara DIA (PENJUAL) dan pembeli sahaja, iaitu MEMASTIKANNYA tidak bercanggah dengan hukum Syariah dari pelbagai sudut termasuk syarat-syarat yang termeterai di dalam kontrak itu. Dalam konteks ini, aqad anda dengan pembeli adalah jualan biasa yang cukup syarat jual beli dalam Islam, manakala cara bayaran pula akan dating dari pihak bank (bagi pihak pembeli), adapun kontrak yang berunsur riba antara bank dengan pembeli (iaitu kontrak pinjam dengan riba) bukanlah di dalam bidang kuasa saudara.

Sekian
|
This entry was posted on 6/03/2011 09:48:00 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

EMAS HARTAMU

Public Gold Pelaburan Terbaik 2020

CAWANGAN PUBLIC GOLD


Main Office:12E First Floor, Jalan Rumbia,
11900 Bukit Jambul, Penang, Malaysia.
E 101° 42’ 34.6” N 3° 9’ 22.1”


Bishop Branch:No.84, Lebuh Bishop,
10200 Penang, Malaysia.
E 100° 17’ 18” N 5° 19’ 54”


Sunway Branch:42A, Jalan PJS 8/6 (Third Floor),
Mentari Business Park, Bandar Sunway,
46150 Petaling Jaya, Selangor.
E 101° 36’ 40.7” N 3° 4’ 34.6”


Sunway Seminar Hall:16-1A, Jalan PJS 8/6,
Sunway Mentari Plaza,
46150 Petaling Jaya,
Selangor Darul Ehsan.


Ipoh Branch:No.45, 45A & 45B, Jalan Yang Kalsom,
30250 Ipoh, Perak.
E 101° 5’ 6” N 4° 35’ 35”


Kelantan Branch:Tingkat 1, Lot 257, Jalan Kebun Sultan,
15000 Kota Bharu, Kelantan Darul Naim.
E 102°14’35.4” N 6°7’50.4”


SP Branch:No. 86B, 1st Floor,
Jalan Pengkalan,Taman Pekan Baru,
08000 Sungai Petani, Kedah.
E 100°28’58” N 5°38’21”


JB Branch:45A&B, Jalan Persisiran Perling,
Taman Perling,
81200 Johor Bahru, Johor.


Kuantan Branch:A-6624 1st and 2nd floor, Jalan Beserah
25250 Kuantan, Pahang.


Kuala Terengganu Branch:16A, 1st & 2nd Floor, Jalan Sultan Ismail
20200 Kuala Terengganu, Terengganu.
E 103°7’47” N 5°19’44”


Kuching Branch:3rd floor, Lots 456 & 457,
Al-ldrus Commercial Centre,
Jalan Satok, 93400 Kuching, Sarawak.


Telephone:
Main Office:+604-644 9999
Bishop Branch:+604-261 9999
Sunway Branch:+603-5634 8999
Ipoh Branch:+605-242 8999
Kelantan Branch:+609-746 2999
SP Branch:+604-423 2999
JB Branch:+607-235 8999
Kuantan Branch:+609-567 8916
Kuala Terengganu Branch:+609-626 3999
Kuching Branch:+6082-259 916,
+6082-252 916
[Most Recent Quotes from www.kitco.com]

PUBLIC JEWELLERY

PUBLIC JEWELLERY

GOLD N SILVER

goldbar of public gold

goldbar of public gold

i

dinar of publicgold

dinar of publicgold

PUBLIC GOLD

PUBLIC GOLD

About

© Golden EMPIRE. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.
CyberChimps
Design Downloaded from free Blogger templates | free website templates | seodesign.us