WELCOME

SPEKULASI PEMBELIAN EMAS SECARA ANSURAN BULANAN

 - Comments Off


Syarat jual beli emas dan perak sebagai komoditi sudah lama dijelaskan dalam islam, lebih kurang 1400 tahun dahulu.







(gambar dari craziestgadget.com)


Kerana memang kedua bahan ini adalah bahan yang berharga dan digunakan sebagai matawang, maka komoditinya sangat-sangat tededah kepada spekulasi.
Dalam islam, syarat jual beli emas dan perak yang belum ditempa antara lainnya adalah:


1. Spot basis / yadan biyadin / tunai / cash / bayar terus dapat / instan.

2. Tidak boleh hutang. Tidak boleh ansuran. Tidak boleh tangguh walaupun sekejap.

3. Tidak boleh barter/tukar dengan emas/perak lain walau lain kualiti melainkan dengan kuantiti (berat timbangan) yang sama. Untuk beli emas baru, emas lama perlu dijual dahulu untuk dapatkan tunai yang akan digunakan untuk beli yang emas baru.



Bila PG mengumumkan skim 4 kali bayar tanpa interest beberapa lama dulu, saya sudah menyatakan tentang hal ini di blog .

Kerana sememangnya dalam Islam, emas tidak boleh dibeli secara ansuran. Kalau anda bukan muslim, tidak mengapa. Tetapi kalau anda seorang Islam yang ambil berat tentang halal haram, isu ini perlu dipandang serius.

Dalam kes PG ini, selagi kita belum habis bayar, kita tidak akan mendapat emas tersebut. Duit yang sudah kita bayar akan digunakan oleh PG untuk membeli emas bagi pihak dirinya dari pembekal emas (mana-manalah). Dengan cara ini, PG boleh sentiasa mempunyai ready stock dan reserve emas sendiri yang boleh digunakan untuk spekulasi.

Bagaimana bila terdapat terlalu banyak pesanan, tetapi emas yang boleh dibeli oleh PG adalah terhad memandangkan sejak kejatuhan nilai USD, harga emas dunia melonjak naik dan merchants emas lain dari seluruh dunia juga berlumba-lumba untuk membeli emas, sedangkan bekalan emas dunia adalah terhad. Jadi, apa yang akan dibuat oleh PG dengan lebihan duit yang banyak itu?

Juga wujudnya individu yang menjadi orang tengah dengan kemudahan yang diberikan oleh PG ini. Modus operandinya, cari orang yang ingin membeli emas secara ansuran ramai-ramai, duit yang dikumpul digunakan untuk membeli emas secara spot, (boleh buat untung di sini) dan bila ramai yang jadi pelanggan, mulalah kalut tak menang tangan kera tiada sistem yang teratur, dan kelabu mata dengan aliran tunai yang banyak di tangan.

Sekadar pandangan. Saya masih lagi berurusniaga dengan emas PG, tetapi cuma secara tunai :)



Hukum membeli emas secara ansuran

Kitab Al Muwatta' :

Yahya meriwayatkan daripada Malik daripada Abdullah ibn Dinar daripada Abdullah ibn Umar yang Umar ibn al-Khattab menyatakan, " Jangan kamu menjual emas untuk emas kecuali sama untuk yang sama. Tidak meningkatkan sebahagiannya atas sebahagian yang lain. Jangan kamu menjual perak untuk perak kecuali sama untuk yang sama, dan tidak meningkatkan sebahagiannya atas sebahagian yang lain. Jangan kamu jual dari barang yang ada keatas barang yang tiada. Jika seseorang meminta anda menunggu untuk pembayaran sehingga dia pergi ke rumahnya, jangan kamu meninggalkannya. Saya takut rama keatas kamu." Rama ialah riba.

Yahya meriwayatkan daripada Malik yang Abu'z-Zinad mendengar Said ibn al-Musayyab berkata, "Riba hanya terdapat di dalam emas atau perak atau apa ditimbang atau diukur daripada apa yang dimakan atau minum."

Yahya meriwayatkan daripada Malik yang Yahya ibn Said mendengar Said ibn al-Musayyab berkata, "Menyembunyikan emas dan perak daripada pengedaran adalah sebahagian daripada daripada kerja fasad/kemusnahan diatas muka bumi."

Apa yang dapat kita faham dari apa yang diperkatakan oleh Saidina Umar Al khatab r.a. dan Tabiin seperti Said ibn al Mussayab bahawa :

Pertukaran EMAS dengan EMAS, dan PERAK dengan PERAK mestilah

i)Mutamathilan - mesti sama berat timbangannya. Jika tidak berlaku riba tafadhul (melibatkan penambahan berat).

ii)Mesti 'Taqabud fil hal au majlis' ( diserah dan terima dalam satu masa). Jika tidak berlaku riba an nasiah.(melibatkan penangguhan).

Masalah yang kita hadapi sekarang ialah ulamak moden telah mengqiaskan hukum wang kertas bersamaan dengan hukum emas. Oleh sebab demikian mereka mengatakan hukum membeli emas dengan wang kertas secara ansuran adalah riba an nasiah kerana melibatkan penangguhan. Sila rujuk Ust. Zaharuddin dalam website beliau.ZAHARUDDIN.NET

Bagi yang memahami asal usul wang kertas , tak mungkin wang kertas diqiaskan dengan emas kerana ia akan merosakkan seluruh hukum - hakam berkaitan riba seperti yang dijelaskan oleh ulamak – ulamak terdahulu. Bahkan dengan mengqiaskan wang kertas sama dengan emas menyebabkan orang awam tidak perlu lagi pada dinar dan dirham kerana sudah ada pengganti pada emas iaitu wang kertas.

Wang kertas bukan emas , jadi harus menukarkannya dengan emas secara ansuran.



Kuliah Muamalat : Dinar dan dirham dalam muaalat Islam

1. Wang kertas diqiaskan dengan dinar emas kerana dari sudut ekonominya wang kertas tetap medium of exchange (alat untuk bertukar barang/pemilikan) seperti dinar emas, store of value (mempunyai nilai) seperti dinar emas, a unit of account (unit matawang) seperti dinar emas dan a standard of deffered payment (boleh digunakan untuk membayar hutang) seperti dinar emas. Sila rujuk makna ‘wang’.

2. Bagi yang memahami EKONOMI dan asal-usul wang kertas, oleh kerana wang kertas adalah seperti di nombor (1) di atas, maka dengan itu hukum-hakam riba berkaitan wang diterima pakai sepertimana hukum hakam riba berkaitan emas digunapakai.

3. Kalau tidak, segala faedah dan bunga yang dikenakan di atas wang kertas dan perniagaan matawang kertas fiat bukanlah riba. Dan bank-bank konvensional sebenarnya tidak mengamalkan riba, kerana faedah dikenakan kepada kertas, bukan emas. Maka rosaklah segala hukum yang dibahaskan oleh ulama-ulama.

4. Kalau tidak seperti di atas juga, maka tidaklah wajib dibayar zakat dengan duit kertas fiat, kerana padanya tidak ada nilai.

5. Saya dengan ini berdiri teguh di atas hujah saya, bahawa pembelian emas dengan wang kertas fiat secara tertangguh adalah riba, kerana seperti juga emas, wang kertas fiat adalah unit of account, medium of exchange, store of value and a standard of deferred payment

KESIMPULAN>>BELAJARLAH HUKUM HAKAM ISLAM DALAM BISNES EMAS DAN PERAK SUPAYA KITA TAK TERJEBAK DALAM RIBA INSYALLAH.

WASALLAM


SPEKULASI PEMBELIAN EMAS SECARA ANSURAN BULANAN
5/19/2011 01:40:00 PM | Author: asmadi yusoff

Syarat jual beli emas dan perak sebagai komoditi sudah lama dijelaskan dalam islam, lebih kurang 1400 tahun dahulu.







(gambar dari craziestgadget.com)


Kerana memang kedua bahan ini adalah bahan yang berharga dan digunakan sebagai matawang, maka komoditinya sangat-sangat tededah kepada spekulasi.
Dalam islam, syarat jual beli emas dan perak yang belum ditempa antara lainnya adalah:


1. Spot basis / yadan biyadin / tunai / cash / bayar terus dapat / instan.

2. Tidak boleh hutang. Tidak boleh ansuran. Tidak boleh tangguh walaupun sekejap.

3. Tidak boleh barter/tukar dengan emas/perak lain walau lain kualiti melainkan dengan kuantiti (berat timbangan) yang sama. Untuk beli emas baru, emas lama perlu dijual dahulu untuk dapatkan tunai yang akan digunakan untuk beli yang emas baru.



Bila PG mengumumkan skim 4 kali bayar tanpa interest beberapa lama dulu, saya sudah menyatakan tentang hal ini di blog .

Kerana sememangnya dalam Islam, emas tidak boleh dibeli secara ansuran. Kalau anda bukan muslim, tidak mengapa. Tetapi kalau anda seorang Islam yang ambil berat tentang halal haram, isu ini perlu dipandang serius.

Dalam kes PG ini, selagi kita belum habis bayar, kita tidak akan mendapat emas tersebut. Duit yang sudah kita bayar akan digunakan oleh PG untuk membeli emas bagi pihak dirinya dari pembekal emas (mana-manalah). Dengan cara ini, PG boleh sentiasa mempunyai ready stock dan reserve emas sendiri yang boleh digunakan untuk spekulasi.

Bagaimana bila terdapat terlalu banyak pesanan, tetapi emas yang boleh dibeli oleh PG adalah terhad memandangkan sejak kejatuhan nilai USD, harga emas dunia melonjak naik dan merchants emas lain dari seluruh dunia juga berlumba-lumba untuk membeli emas, sedangkan bekalan emas dunia adalah terhad. Jadi, apa yang akan dibuat oleh PG dengan lebihan duit yang banyak itu?

Juga wujudnya individu yang menjadi orang tengah dengan kemudahan yang diberikan oleh PG ini. Modus operandinya, cari orang yang ingin membeli emas secara ansuran ramai-ramai, duit yang dikumpul digunakan untuk membeli emas secara spot, (boleh buat untung di sini) dan bila ramai yang jadi pelanggan, mulalah kalut tak menang tangan kera tiada sistem yang teratur, dan kelabu mata dengan aliran tunai yang banyak di tangan.

Sekadar pandangan. Saya masih lagi berurusniaga dengan emas PG, tetapi cuma secara tunai :)



Hukum membeli emas secara ansuran

Kitab Al Muwatta' :

Yahya meriwayatkan daripada Malik daripada Abdullah ibn Dinar daripada Abdullah ibn Umar yang Umar ibn al-Khattab menyatakan, " Jangan kamu menjual emas untuk emas kecuali sama untuk yang sama. Tidak meningkatkan sebahagiannya atas sebahagian yang lain. Jangan kamu menjual perak untuk perak kecuali sama untuk yang sama, dan tidak meningkatkan sebahagiannya atas sebahagian yang lain. Jangan kamu jual dari barang yang ada keatas barang yang tiada. Jika seseorang meminta anda menunggu untuk pembayaran sehingga dia pergi ke rumahnya, jangan kamu meninggalkannya. Saya takut rama keatas kamu." Rama ialah riba.

Yahya meriwayatkan daripada Malik yang Abu'z-Zinad mendengar Said ibn al-Musayyab berkata, "Riba hanya terdapat di dalam emas atau perak atau apa ditimbang atau diukur daripada apa yang dimakan atau minum."

Yahya meriwayatkan daripada Malik yang Yahya ibn Said mendengar Said ibn al-Musayyab berkata, "Menyembunyikan emas dan perak daripada pengedaran adalah sebahagian daripada daripada kerja fasad/kemusnahan diatas muka bumi."

Apa yang dapat kita faham dari apa yang diperkatakan oleh Saidina Umar Al khatab r.a. dan Tabiin seperti Said ibn al Mussayab bahawa :

Pertukaran EMAS dengan EMAS, dan PERAK dengan PERAK mestilah

i)Mutamathilan - mesti sama berat timbangannya. Jika tidak berlaku riba tafadhul (melibatkan penambahan berat).

ii)Mesti 'Taqabud fil hal au majlis' ( diserah dan terima dalam satu masa). Jika tidak berlaku riba an nasiah.(melibatkan penangguhan).

Masalah yang kita hadapi sekarang ialah ulamak moden telah mengqiaskan hukum wang kertas bersamaan dengan hukum emas. Oleh sebab demikian mereka mengatakan hukum membeli emas dengan wang kertas secara ansuran adalah riba an nasiah kerana melibatkan penangguhan. Sila rujuk Ust. Zaharuddin dalam website beliau.ZAHARUDDIN.NET

Bagi yang memahami asal usul wang kertas , tak mungkin wang kertas diqiaskan dengan emas kerana ia akan merosakkan seluruh hukum - hakam berkaitan riba seperti yang dijelaskan oleh ulamak – ulamak terdahulu. Bahkan dengan mengqiaskan wang kertas sama dengan emas menyebabkan orang awam tidak perlu lagi pada dinar dan dirham kerana sudah ada pengganti pada emas iaitu wang kertas.

Wang kertas bukan emas , jadi harus menukarkannya dengan emas secara ansuran.



Kuliah Muamalat : Dinar dan dirham dalam muaalat Islam

1. Wang kertas diqiaskan dengan dinar emas kerana dari sudut ekonominya wang kertas tetap medium of exchange (alat untuk bertukar barang/pemilikan) seperti dinar emas, store of value (mempunyai nilai) seperti dinar emas, a unit of account (unit matawang) seperti dinar emas dan a standard of deffered payment (boleh digunakan untuk membayar hutang) seperti dinar emas. Sila rujuk makna ‘wang’.

2. Bagi yang memahami EKONOMI dan asal-usul wang kertas, oleh kerana wang kertas adalah seperti di nombor (1) di atas, maka dengan itu hukum-hakam riba berkaitan wang diterima pakai sepertimana hukum hakam riba berkaitan emas digunapakai.

3. Kalau tidak, segala faedah dan bunga yang dikenakan di atas wang kertas dan perniagaan matawang kertas fiat bukanlah riba. Dan bank-bank konvensional sebenarnya tidak mengamalkan riba, kerana faedah dikenakan kepada kertas, bukan emas. Maka rosaklah segala hukum yang dibahaskan oleh ulama-ulama.

4. Kalau tidak seperti di atas juga, maka tidaklah wajib dibayar zakat dengan duit kertas fiat, kerana padanya tidak ada nilai.

5. Saya dengan ini berdiri teguh di atas hujah saya, bahawa pembelian emas dengan wang kertas fiat secara tertangguh adalah riba, kerana seperti juga emas, wang kertas fiat adalah unit of account, medium of exchange, store of value and a standard of deferred payment

KESIMPULAN>>BELAJARLAH HUKUM HAKAM ISLAM DALAM BISNES EMAS DAN PERAK SUPAYA KITA TAK TERJEBAK DALAM RIBA INSYALLAH.

WASALLAM
|
This entry was posted on 5/19/2011 01:40:00 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

EMAS HARTAMU

Public Gold Pelaburan Terbaik 2020

CAWANGAN PUBLIC GOLD


Main Office:12E First Floor, Jalan Rumbia,
11900 Bukit Jambul, Penang, Malaysia.
E 101° 42’ 34.6” N 3° 9’ 22.1”


Bishop Branch:No.84, Lebuh Bishop,
10200 Penang, Malaysia.
E 100° 17’ 18” N 5° 19’ 54”


Sunway Branch:42A, Jalan PJS 8/6 (Third Floor),
Mentari Business Park, Bandar Sunway,
46150 Petaling Jaya, Selangor.
E 101° 36’ 40.7” N 3° 4’ 34.6”


Sunway Seminar Hall:16-1A, Jalan PJS 8/6,
Sunway Mentari Plaza,
46150 Petaling Jaya,
Selangor Darul Ehsan.


Ipoh Branch:No.45, 45A & 45B, Jalan Yang Kalsom,
30250 Ipoh, Perak.
E 101° 5’ 6” N 4° 35’ 35”


Kelantan Branch:Tingkat 1, Lot 257, Jalan Kebun Sultan,
15000 Kota Bharu, Kelantan Darul Naim.
E 102°14’35.4” N 6°7’50.4”


SP Branch:No. 86B, 1st Floor,
Jalan Pengkalan,Taman Pekan Baru,
08000 Sungai Petani, Kedah.
E 100°28’58” N 5°38’21”


JB Branch:45A&B, Jalan Persisiran Perling,
Taman Perling,
81200 Johor Bahru, Johor.


Kuantan Branch:A-6624 1st and 2nd floor, Jalan Beserah
25250 Kuantan, Pahang.


Kuala Terengganu Branch:16A, 1st & 2nd Floor, Jalan Sultan Ismail
20200 Kuala Terengganu, Terengganu.
E 103°7’47” N 5°19’44”


Kuching Branch:3rd floor, Lots 456 & 457,
Al-ldrus Commercial Centre,
Jalan Satok, 93400 Kuching, Sarawak.


Telephone:
Main Office:+604-644 9999
Bishop Branch:+604-261 9999
Sunway Branch:+603-5634 8999
Ipoh Branch:+605-242 8999
Kelantan Branch:+609-746 2999
SP Branch:+604-423 2999
JB Branch:+607-235 8999
Kuantan Branch:+609-567 8916
Kuala Terengganu Branch:+609-626 3999
Kuching Branch:+6082-259 916,
+6082-252 916
[Most Recent Quotes from www.kitco.com]

PUBLIC JEWELLERY

PUBLIC JEWELLERY

GOLD N SILVER

goldbar of public gold

goldbar of public gold

i

dinar of publicgold

dinar of publicgold

PUBLIC GOLD

PUBLIC GOLD

About

© Golden EMPIRE. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.
CyberChimps
Design Downloaded from free Blogger templates | free website templates | seodesign.us