WELCOME

KENAPA DAN MENGAPA PELABURAN EMAS FIZIKAL

 - Comments Off


Emas untuk wang kerana ianya adalah pelaburan yang asli.


ImageEmas adalah wang kerana ianya mudah diurusniaga dan dijual sama ada pada harga belian atau jualan serta mudah dibawa dan mempunyai pertukaran harga yang cukup tinggi. 

Emas adalah wang kerana ianya diciptakan untuk dipecahkan sama ada menjadi syiling ketulan bar tanpa merosakkannya kerana ianya adalah emas asli .999 (99.9% asli) dan ianya amat bertepatan dalam melakukan mana-mana urusan dengan lebih mudah. Emas juga mudah diminati dan dikenali kerana setiap berat dikira atau ditimbang untuk menentukan harga pasaran yang sebenar.
Emas adalah wang kerana mudah untuk disimpan tidak mudah berkarat, reput atau busuk kerana ianya mempunyai nilai yang tersendiri dan mmpunyai nilaian yang amat tinggi diseluruh dunia sebagai sebuah barang mewah dan ianya menjadi eleman yang amat penting dalam industri besi terutama teknologi perbuatan Ini juga emas juga diterima diseluruh dunia sejak turun temurun lagi.
Emas juga sentiasa dikaitkan dengan pertukaran matawang asing dantidak perlu diperkatakan, dinilai harganya dan dijamin tahap keselamatan oleh kerajaan.
Sebagai bentuk pelaburan, emas dilihat sebagai asset kewangan yang boleh mempertahankan harga ketika suasana ekonomi, politik dan sosial semasa dan emas juga dilihat sebagai sebuah institusi pelaburan yang selamat. 

Gold Historical Timeline
Tidak Terdapat Terjemahan

Significant Events and the Price of Gold in the Last 50 Years
1961: The London Gold Pool was established; U.S. central banks and seven nations agreed to buy and sell gold to support the $35 per troy ounce price established on January 31, 1934
1968: The London Gold Pool was discontinued; the two-tier gold price was established – one tier was for official monetary transactions, the other for open-market transactions
1968: Zurich Gold Pool, a buying cartel created by key Swiss banks, is established, giving Switzerland its dominant financial position in the market
1969: Gold Exchange of Singapore opens; serves as a very important link between Far East countries and London
1971: U.S. President suspends convertibility of dollar into gold; dollar devalued by 7.9%
1973: Official U.S. gold price increased to $42.22 per/oz.; US dollar devalued; two-tier gold price terminated; Organization of Petroleum Exporting Countries (OPEC) oil embargo begins
1974: Hong Kong gold market booms; government restrictions on imports lifted
1975: U.S. citizens allowed to hold gold bullion and gold coins for the first time in 40 years
1978: Middle Eastern investors increase gold purchases with oil profits
1980: Gold price peaks at an historic daily high on January 21
1987: Birth of the London Bullion Market Association (LBMA) establishing criteria for refiners and guaranteeing quality of gold bullion bars throughout the world
1989-1991: Conflict in Persian Gulf; collapse of Soviet Union marking end of Cold War; weak economic growth worldwide
1997-1998: Central Banks of several countries sell large quantities of gold holdings to meet currency criteria for Euro; East Asia suffers economic crisis
2000: China deregulates gold markets; Chinese citizens allowed to buy gold bullion after 50 years of closed markets
2000: USA technology sector and “Dot-com” stock market crash
2001: USA “9-11” terrorist attacks in New York City; gold begins historic rise as investors seek “safe haven” in physical gold
2002: China launches gold market, opening the Shanghai Gold Exchange
2003: Introduction of the Euro devalues the U.S. dollar on the international market; oil prices hit $78/barrel; gold surpasses $350/oz.
2006: Barrick Gold and Newmont Mining predict gold reserves will be depleted in 10 years at current production rates; gold prices surge 20% yearly since 2001 to over $650/oz.
2007: Dubai and Saudi oil producers announce major gold bullion purchases to be stored in Dubai; China announces plan to increase gold bullion purchases with excess cash reserves; Vietnam opens Ho Chi Minh Trading Center, Vietnam’s first gold exchange; Gold demand outpaces supply
2007: China invites five world banks, including HSBC, Societe Generale, and Standard Chartered to join the Shanghai Gold Exchange, opening the exchange to global trading
2008: Gold price breaks through $1,000 barrier in early 2008; China opens Shanghai Futures Exchange placing additional demand on gold supply; oil prices surpass $100/barrel milestone; gasoline hits all-time high in U.S.; U.S. crippled by financial crisis; U.S. Dollar hits new lows

Mengapa Emas

Perbezaan antara asset:

Ada diantara pelabur yang mempunyai portfolio yang tinggi mempunyai asset kewangan yang tersendiri sejak turun temurun terutama pelaburan saham dan bon. Sebab utama pelaburan ini untuk mempertahankan dan mengawal sekiranya disalahgunakan pihak tertentu.
Dalam kontek portfolio pembangunan, pelaburan dilihat sebagai satu keperluan yang tidak mempunyai risiko yang tinggi berbanding asset dan ianya mempunyai pulangan dan tabungan pada setiap pelaburan yang dilakukan. Pada setiap definasinya, pelaburan mampu mengelak kerugian yang besar malah mampu mengubah keuntungan.

Definasi sebenar

Kunci definasi dalam bentuk pelaburan berkait rapat antara satu sama lain kerana setiap pelaburan yang dilakukan berhubung rapat berbeza dengan konteks pelaburan sahamdan bom dimana setiap pelabur perlu mencari pelabur untuk menjual pasaran barangan yang ada sama ada mampu mencatatkan keuntungan atau sebaliknya.

Definasi untuk mengurangkan risiko

Ramai pelabur beranggapan bahawa setiap pelaburan yang dilakukan tidak lari dari menghadapi satu-satu risiko termasuk pembelian saham atau bomn namun dengan pelaburan ini kesan risiko dalam pelaburan emas adalah kecil dan rendah. Setiap urusniaga yang dilakukan tercatat bagi mengelak sebarang kesan yang berlaku.

I. Emas – Harga Simpanan

Sebab utama pelabur melihat pelaburan emas yang mempuyai kelas yang tersendiri kerana ianya sentiasa bertahan pada harganya tidak mudah kerugian pada harganya biarpun menghadapi situasi pasaran. Melalui petikan pakar ekonomi, Stephen Harmston dari Penasihat Bannock dalam laporan Kewangan Emas Sedunia 1998 memetik.
“…Sekiranya terhadap kesan pada harga pasaran, harga pasaran emas tidak akan berubah dalam tempoh masa yang lama seperti mana yang berlaku terhadap pasaran komuniti yang sentiasa berubah-rubah dan pada dasarnya pasaran emas sudah membuktikan keberkesanan pada harga kawalan dan ianya adalah lebih selamat pada ekonomi dan mampu mengelak berlaku inflasi dan mengawal ekonomi semasa. Dalam tempoh masa yang panjang, ekuti saham mampu mengugat pertukaran pasaran saham asing sekaligus hubungan antara pasaran saham akan berubah tetapi tidak pada pelaburan emas kerana dalam tempoh bertahan itu mampu mencatatkan keuntungan yang berharga.”
 

II. Emas – Portfolio dalam Inflasi Sifar

Antara kesan utama adalah untuk mempertahankan pasaran dalam sektor kewangan terhadap asset yang didagangkan dan emas dilihat satu pasaran yang cukup ideal bagi mengelak berlaku inflasi.
Definasinya Kunci Pelaburan Emas 
Aspek utama dalam perlaburan adalah ianya terkawal dari segi risiko dan mempunyai pulangan yang dijangkakan dan amat kuat setiap kali pelaburan dilakukan terhadap pasaran sedia ada.
Memperkenalkan kelas yang tersendiri dan setiap pelaburan yang dilakukan mempunyai asst dalam komoditi kerana pencaturannya amat berbeza dalam setiap pelaburan yang dilakukan kerana ianya berfungsi secara lebih radikal dan selamat.
Sebab pembelajaran yang tersendiri menunjukkan teknik definasi secara tradisional  termasuk pembelian saham dan bon menunjukkan kerugianv dan ada sedikit keuntungan pada setiap kali ianya didagangkan dipasaran. Biarpun membuat pelaburan yang kecil dalam urusniaga emas namun keuntungan yang dicatakan agak memberangsangkan.
6 Sebab utama mengapa perlu melabur emas.
  1. Mampu mengawal inflasi.
  2. Mampu mengawal pegedaran matawang dolar.
  3. Selamat setiap masa dalam pasaran semasa.
  4. Sebagai pasaran komoditi ianya adalah pasaran yang bagus dan baik kerana mempunyai pulangan yang tinggi.
  5. Penyimpan nilai.
  6. Portfolio dalam mengelak berlaku inflasi. 

    III. Menutup berlakunya Inflasi

    Pelaburan emas dirangka untuk menutup berlakunya inflasi kerana tahap konsistennya diperakui berkesan kerana harganya sentiasa naik kerana harga emas tidak memberi sebarang kesan sampingan sejak perang dunia musim kedua dan kesan inflasi di amerika Syarikat untuk tempoh lima tahun turut menunjukkan kenaikkan pada 1946, 1974, 1975, 1979, dan 1980. Dalam tempoh masa itu, stok pulangan antara 12.33%; pada pulangan asal emas adalah 130.4%.
    Hari ini, bilangan factor untuk mewujudkan perbezaan amat banyak sekali termasuk polisi pelaburan, pemotongan cukai, tempoh masa yang panjang untuk mengesahkanya termasuk memotong harga pasaran minyak dunia.

    Minyak, Inflasi dan Emas 
    Harga pasaran minyak dan emas tidak sama antara satu sama lain hinggakan boleh menimbulkan pertanyaan mengenai harga pasaran minyak mampu memberi kesan terhadap harga emas kerana harga minyak sentiasa ada yang naik dan turun.Disini ada dua perbezaan kenaikkan harga pasaran emas yang berlaku pada1968. Kenaikkan harga pada 1972 dan 1974  turut melonjakkan kenaikkan sehingga 325%, antara US$2.44 kepada US$10.36. Dalam tempoh masa itu juga, harga emas turut sehingga 268% (pada suku tahun)(on a quarterly antara US$47.45 kepada US$174.76. Kenaikkan kedua pada harga berlaku pada 1978 dan 1980, apabila harga minyak naik sehingga 105%, dari US$12.70 ke US$26.00. dan masa yang sama, harga emas turut naik 254% dari  US$178.33 ke US$631.40.

    IV. Emas – antara pertukaran dollar

    Emas dibeli dan dijual pada harga pasaran US, jadi tiada sebarang pertikaian mengenai harga berlaku sama ada naik atau sebaliknya.Matawang US Dollar adalah matawang yang kekal dan kenaikkan tidak begitu ketara dan ianya baik untuk simpanan dan pertukarannya boleh membuat perkiraan urusniaga komoditi.

    V. Emas adalah selamat

    Berdasarkan fakta bahawa Amerika Syarikat menggunakannya sebagai krisis komoditi dalam menggunakan sebagai pengawalan kuasa namun ia tidak memberi kesan yang kuat pada pasaran dunia termasuk memberi kesan pada pelabur pada satu-satu peringkat. Antara sebab utama adalah pada pasara emas tidak memberi kesan yang kuat namun begitu jika dilihat pada sistem perbankan agak ketara kesannya jika berlaku kesan ekonomi. Dan diharapkan dan juga amat penting pada pasaran dunia apabila kegagalan ekonomi global akan menjejaskan ekonomi dunia namun pelaburan emas masih lagi selamat.

    VI. EMAS – bekalan dan pemintaan

    Pertama, pemintaan agak ketara dan produkti emas sentiasa berubah, perak juga berubah dan secara puratanya ianya sentiasa berubah-ubah biarpun agak teruk untuk membuka pengurusan baru berasaskan pertukaran namun ianya dapat diselesaikan dalam satu tempoh masa yang cukup singkat seperti pengeluaran emas di Afrika Selatan sebagai pengeluar emas terbesar di dunia mencatatkan kejatuhan pada peringkat paling rendah pada 1931 dan kemudian terus tutup sehingga melantik Harmony Gold Mining Co dan berlaku kenaikkan pada harga emas setiap tahun selama 16 tahun lamanya.
    Pemintaan yang meningkat terutama di China, India dimana India mencatatkan pengunaan emas yang paling banyak di dunia dan China mencatatkan pertumbuhan ekonomi dalam sejarah ekonomi paling moden dan kedua-dua negara melakukan liberalisasikan pada undang-undang untuk mengimport dan menjual emas.
    China mengajar sesuatu yang baru dalam industri termasuk kenaikan ekonomi sehingga 9 % setahun dan akan menjadi negara kedua terbesar di dunia pada 2020 dibelakang Amerika Syarikat. Tahun lalu, Amerika Syarikat membelanjakan  $162 billion lebihan dari barangan China berbanding barangan yang dibelanjakan China terhadap produk Amerika Syarikat dan perbezaan antara 25 % setiap tahun. 

    Kenapa melabur dalam emas fizikal?

    10 Sebab Utama untuk Melabur dalam Emas Fizikal

    1) Tiada pelaburan emas yang menawarkan harga pasaran sebenar emas.
    2) Emas sering diperkatakan setiap hari.
    3) Pelaburan emas adalah selamat.
    4) Tiada sebarang krisis kewangan berlaku terutama penukaran wang US Dolar.
    5) Emas didagangkan mengikut pasaran antarabangsa.
    6) Pasaran emas adalah terkawal tanpa memperdulikan masalah politik semasa, peperangan mahupun bencana alam.
    7) Tiada kerugian yang melampau seperti pasaran saham atau bon.
    8) Emas adalah pelaburan yang boleh mengelakkan inflasi berlaku.
    9) Emas sentiasa diminta hingga menyebabkan pemintaan yang tinggi.
    10) Emas sudah diperkakui sejak turun temurun lagi.


    KENAPA DAN MENGAPA PELABURAN EMAS FIZIKAL
    1/27/2011 11:41:00 PM | Author: asmadi yusoff

    Emas untuk wang kerana ianya adalah pelaburan yang asli.


    ImageEmas adalah wang kerana ianya mudah diurusniaga dan dijual sama ada pada harga belian atau jualan serta mudah dibawa dan mempunyai pertukaran harga yang cukup tinggi. 

    Emas adalah wang kerana ianya diciptakan untuk dipecahkan sama ada menjadi syiling ketulan bar tanpa merosakkannya kerana ianya adalah emas asli .999 (99.9% asli) dan ianya amat bertepatan dalam melakukan mana-mana urusan dengan lebih mudah. Emas juga mudah diminati dan dikenali kerana setiap berat dikira atau ditimbang untuk menentukan harga pasaran yang sebenar.
    Emas adalah wang kerana mudah untuk disimpan tidak mudah berkarat, reput atau busuk kerana ianya mempunyai nilai yang tersendiri dan mmpunyai nilaian yang amat tinggi diseluruh dunia sebagai sebuah barang mewah dan ianya menjadi eleman yang amat penting dalam industri besi terutama teknologi perbuatan Ini juga emas juga diterima diseluruh dunia sejak turun temurun lagi.
    Emas juga sentiasa dikaitkan dengan pertukaran matawang asing dantidak perlu diperkatakan, dinilai harganya dan dijamin tahap keselamatan oleh kerajaan.
    Sebagai bentuk pelaburan, emas dilihat sebagai asset kewangan yang boleh mempertahankan harga ketika suasana ekonomi, politik dan sosial semasa dan emas juga dilihat sebagai sebuah institusi pelaburan yang selamat. 

    Gold Historical Timeline
    Tidak Terdapat Terjemahan

    Significant Events and the Price of Gold in the Last 50 Years
    1961: The London Gold Pool was established; U.S. central banks and seven nations agreed to buy and sell gold to support the $35 per troy ounce price established on January 31, 1934
    1968: The London Gold Pool was discontinued; the two-tier gold price was established – one tier was for official monetary transactions, the other for open-market transactions
    1968: Zurich Gold Pool, a buying cartel created by key Swiss banks, is established, giving Switzerland its dominant financial position in the market
    1969: Gold Exchange of Singapore opens; serves as a very important link between Far East countries and London
    1971: U.S. President suspends convertibility of dollar into gold; dollar devalued by 7.9%
    1973: Official U.S. gold price increased to $42.22 per/oz.; US dollar devalued; two-tier gold price terminated; Organization of Petroleum Exporting Countries (OPEC) oil embargo begins
    1974: Hong Kong gold market booms; government restrictions on imports lifted
    1975: U.S. citizens allowed to hold gold bullion and gold coins for the first time in 40 years
    1978: Middle Eastern investors increase gold purchases with oil profits
    1980: Gold price peaks at an historic daily high on January 21
    1987: Birth of the London Bullion Market Association (LBMA) establishing criteria for refiners and guaranteeing quality of gold bullion bars throughout the world
    1989-1991: Conflict in Persian Gulf; collapse of Soviet Union marking end of Cold War; weak economic growth worldwide
    1997-1998: Central Banks of several countries sell large quantities of gold holdings to meet currency criteria for Euro; East Asia suffers economic crisis
    2000: China deregulates gold markets; Chinese citizens allowed to buy gold bullion after 50 years of closed markets
    2000: USA technology sector and “Dot-com” stock market crash
    2001: USA “9-11” terrorist attacks in New York City; gold begins historic rise as investors seek “safe haven” in physical gold
    2002: China launches gold market, opening the Shanghai Gold Exchange
    2003: Introduction of the Euro devalues the U.S. dollar on the international market; oil prices hit $78/barrel; gold surpasses $350/oz.
    2006: Barrick Gold and Newmont Mining predict gold reserves will be depleted in 10 years at current production rates; gold prices surge 20% yearly since 2001 to over $650/oz.
    2007: Dubai and Saudi oil producers announce major gold bullion purchases to be stored in Dubai; China announces plan to increase gold bullion purchases with excess cash reserves; Vietnam opens Ho Chi Minh Trading Center, Vietnam’s first gold exchange; Gold demand outpaces supply
    2007: China invites five world banks, including HSBC, Societe Generale, and Standard Chartered to join the Shanghai Gold Exchange, opening the exchange to global trading
    2008: Gold price breaks through $1,000 barrier in early 2008; China opens Shanghai Futures Exchange placing additional demand on gold supply; oil prices surpass $100/barrel milestone; gasoline hits all-time high in U.S.; U.S. crippled by financial crisis; U.S. Dollar hits new lows

    Mengapa Emas

    Perbezaan antara asset:

    Ada diantara pelabur yang mempunyai portfolio yang tinggi mempunyai asset kewangan yang tersendiri sejak turun temurun terutama pelaburan saham dan bon. Sebab utama pelaburan ini untuk mempertahankan dan mengawal sekiranya disalahgunakan pihak tertentu.
    Dalam kontek portfolio pembangunan, pelaburan dilihat sebagai satu keperluan yang tidak mempunyai risiko yang tinggi berbanding asset dan ianya mempunyai pulangan dan tabungan pada setiap pelaburan yang dilakukan. Pada setiap definasinya, pelaburan mampu mengelak kerugian yang besar malah mampu mengubah keuntungan.

    Definasi sebenar

    Kunci definasi dalam bentuk pelaburan berkait rapat antara satu sama lain kerana setiap pelaburan yang dilakukan berhubung rapat berbeza dengan konteks pelaburan sahamdan bom dimana setiap pelabur perlu mencari pelabur untuk menjual pasaran barangan yang ada sama ada mampu mencatatkan keuntungan atau sebaliknya.

    Definasi untuk mengurangkan risiko

    Ramai pelabur beranggapan bahawa setiap pelaburan yang dilakukan tidak lari dari menghadapi satu-satu risiko termasuk pembelian saham atau bomn namun dengan pelaburan ini kesan risiko dalam pelaburan emas adalah kecil dan rendah. Setiap urusniaga yang dilakukan tercatat bagi mengelak sebarang kesan yang berlaku.

    I. Emas – Harga Simpanan

    Sebab utama pelabur melihat pelaburan emas yang mempuyai kelas yang tersendiri kerana ianya sentiasa bertahan pada harganya tidak mudah kerugian pada harganya biarpun menghadapi situasi pasaran. Melalui petikan pakar ekonomi, Stephen Harmston dari Penasihat Bannock dalam laporan Kewangan Emas Sedunia 1998 memetik.
    “…Sekiranya terhadap kesan pada harga pasaran, harga pasaran emas tidak akan berubah dalam tempoh masa yang lama seperti mana yang berlaku terhadap pasaran komuniti yang sentiasa berubah-rubah dan pada dasarnya pasaran emas sudah membuktikan keberkesanan pada harga kawalan dan ianya adalah lebih selamat pada ekonomi dan mampu mengelak berlaku inflasi dan mengawal ekonomi semasa. Dalam tempoh masa yang panjang, ekuti saham mampu mengugat pertukaran pasaran saham asing sekaligus hubungan antara pasaran saham akan berubah tetapi tidak pada pelaburan emas kerana dalam tempoh bertahan itu mampu mencatatkan keuntungan yang berharga.”
     

    II. Emas – Portfolio dalam Inflasi Sifar

    Antara kesan utama adalah untuk mempertahankan pasaran dalam sektor kewangan terhadap asset yang didagangkan dan emas dilihat satu pasaran yang cukup ideal bagi mengelak berlaku inflasi.
    Definasinya Kunci Pelaburan Emas 
    Aspek utama dalam perlaburan adalah ianya terkawal dari segi risiko dan mempunyai pulangan yang dijangkakan dan amat kuat setiap kali pelaburan dilakukan terhadap pasaran sedia ada.
    Memperkenalkan kelas yang tersendiri dan setiap pelaburan yang dilakukan mempunyai asst dalam komoditi kerana pencaturannya amat berbeza dalam setiap pelaburan yang dilakukan kerana ianya berfungsi secara lebih radikal dan selamat.
    Sebab pembelajaran yang tersendiri menunjukkan teknik definasi secara tradisional  termasuk pembelian saham dan bon menunjukkan kerugianv dan ada sedikit keuntungan pada setiap kali ianya didagangkan dipasaran. Biarpun membuat pelaburan yang kecil dalam urusniaga emas namun keuntungan yang dicatakan agak memberangsangkan.
    6 Sebab utama mengapa perlu melabur emas.
    1. Mampu mengawal inflasi.
    2. Mampu mengawal pegedaran matawang dolar.
    3. Selamat setiap masa dalam pasaran semasa.
    4. Sebagai pasaran komoditi ianya adalah pasaran yang bagus dan baik kerana mempunyai pulangan yang tinggi.
    5. Penyimpan nilai.
    6. Portfolio dalam mengelak berlaku inflasi. 

      III. Menutup berlakunya Inflasi

      Pelaburan emas dirangka untuk menutup berlakunya inflasi kerana tahap konsistennya diperakui berkesan kerana harganya sentiasa naik kerana harga emas tidak memberi sebarang kesan sampingan sejak perang dunia musim kedua dan kesan inflasi di amerika Syarikat untuk tempoh lima tahun turut menunjukkan kenaikkan pada 1946, 1974, 1975, 1979, dan 1980. Dalam tempoh masa itu, stok pulangan antara 12.33%; pada pulangan asal emas adalah 130.4%.
      Hari ini, bilangan factor untuk mewujudkan perbezaan amat banyak sekali termasuk polisi pelaburan, pemotongan cukai, tempoh masa yang panjang untuk mengesahkanya termasuk memotong harga pasaran minyak dunia.

      Minyak, Inflasi dan Emas 
      Harga pasaran minyak dan emas tidak sama antara satu sama lain hinggakan boleh menimbulkan pertanyaan mengenai harga pasaran minyak mampu memberi kesan terhadap harga emas kerana harga minyak sentiasa ada yang naik dan turun.Disini ada dua perbezaan kenaikkan harga pasaran emas yang berlaku pada1968. Kenaikkan harga pada 1972 dan 1974  turut melonjakkan kenaikkan sehingga 325%, antara US$2.44 kepada US$10.36. Dalam tempoh masa itu juga, harga emas turut sehingga 268% (pada suku tahun)(on a quarterly antara US$47.45 kepada US$174.76. Kenaikkan kedua pada harga berlaku pada 1978 dan 1980, apabila harga minyak naik sehingga 105%, dari US$12.70 ke US$26.00. dan masa yang sama, harga emas turut naik 254% dari  US$178.33 ke US$631.40.

      IV. Emas – antara pertukaran dollar

      Emas dibeli dan dijual pada harga pasaran US, jadi tiada sebarang pertikaian mengenai harga berlaku sama ada naik atau sebaliknya.Matawang US Dollar adalah matawang yang kekal dan kenaikkan tidak begitu ketara dan ianya baik untuk simpanan dan pertukarannya boleh membuat perkiraan urusniaga komoditi.

      V. Emas adalah selamat

      Berdasarkan fakta bahawa Amerika Syarikat menggunakannya sebagai krisis komoditi dalam menggunakan sebagai pengawalan kuasa namun ia tidak memberi kesan yang kuat pada pasaran dunia termasuk memberi kesan pada pelabur pada satu-satu peringkat. Antara sebab utama adalah pada pasara emas tidak memberi kesan yang kuat namun begitu jika dilihat pada sistem perbankan agak ketara kesannya jika berlaku kesan ekonomi. Dan diharapkan dan juga amat penting pada pasaran dunia apabila kegagalan ekonomi global akan menjejaskan ekonomi dunia namun pelaburan emas masih lagi selamat.

      VI. EMAS – bekalan dan pemintaan

      Pertama, pemintaan agak ketara dan produkti emas sentiasa berubah, perak juga berubah dan secara puratanya ianya sentiasa berubah-ubah biarpun agak teruk untuk membuka pengurusan baru berasaskan pertukaran namun ianya dapat diselesaikan dalam satu tempoh masa yang cukup singkat seperti pengeluaran emas di Afrika Selatan sebagai pengeluar emas terbesar di dunia mencatatkan kejatuhan pada peringkat paling rendah pada 1931 dan kemudian terus tutup sehingga melantik Harmony Gold Mining Co dan berlaku kenaikkan pada harga emas setiap tahun selama 16 tahun lamanya.
      Pemintaan yang meningkat terutama di China, India dimana India mencatatkan pengunaan emas yang paling banyak di dunia dan China mencatatkan pertumbuhan ekonomi dalam sejarah ekonomi paling moden dan kedua-dua negara melakukan liberalisasikan pada undang-undang untuk mengimport dan menjual emas.
      China mengajar sesuatu yang baru dalam industri termasuk kenaikan ekonomi sehingga 9 % setahun dan akan menjadi negara kedua terbesar di dunia pada 2020 dibelakang Amerika Syarikat. Tahun lalu, Amerika Syarikat membelanjakan  $162 billion lebihan dari barangan China berbanding barangan yang dibelanjakan China terhadap produk Amerika Syarikat dan perbezaan antara 25 % setiap tahun. 

      Kenapa melabur dalam emas fizikal?

      10 Sebab Utama untuk Melabur dalam Emas Fizikal

      1) Tiada pelaburan emas yang menawarkan harga pasaran sebenar emas.
      2) Emas sering diperkatakan setiap hari.
      3) Pelaburan emas adalah selamat.
      4) Tiada sebarang krisis kewangan berlaku terutama penukaran wang US Dolar.
      5) Emas didagangkan mengikut pasaran antarabangsa.
      6) Pasaran emas adalah terkawal tanpa memperdulikan masalah politik semasa, peperangan mahupun bencana alam.
      7) Tiada kerugian yang melampau seperti pasaran saham atau bon.
      8) Emas adalah pelaburan yang boleh mengelakkan inflasi berlaku.
      9) Emas sentiasa diminta hingga menyebabkan pemintaan yang tinggi.
      10) Emas sudah diperkakui sejak turun temurun lagi.
      |
      This entry was posted on 1/27/2011 11:41:00 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

      EMAS HARTAMU

      Public Gold Pelaburan Terbaik 2020

      CAWANGAN PUBLIC GOLD


      Main Office:12E First Floor, Jalan Rumbia,
      11900 Bukit Jambul, Penang, Malaysia.
      E 101° 42’ 34.6” N 3° 9’ 22.1”


      Bishop Branch:No.84, Lebuh Bishop,
      10200 Penang, Malaysia.
      E 100° 17’ 18” N 5° 19’ 54”


      Sunway Branch:42A, Jalan PJS 8/6 (Third Floor),
      Mentari Business Park, Bandar Sunway,
      46150 Petaling Jaya, Selangor.
      E 101° 36’ 40.7” N 3° 4’ 34.6”


      Sunway Seminar Hall:16-1A, Jalan PJS 8/6,
      Sunway Mentari Plaza,
      46150 Petaling Jaya,
      Selangor Darul Ehsan.


      Ipoh Branch:No.45, 45A & 45B, Jalan Yang Kalsom,
      30250 Ipoh, Perak.
      E 101° 5’ 6” N 4° 35’ 35”


      Kelantan Branch:Tingkat 1, Lot 257, Jalan Kebun Sultan,
      15000 Kota Bharu, Kelantan Darul Naim.
      E 102°14’35.4” N 6°7’50.4”


      SP Branch:No. 86B, 1st Floor,
      Jalan Pengkalan,Taman Pekan Baru,
      08000 Sungai Petani, Kedah.
      E 100°28’58” N 5°38’21”


      JB Branch:45A&B, Jalan Persisiran Perling,
      Taman Perling,
      81200 Johor Bahru, Johor.


      Kuantan Branch:A-6624 1st and 2nd floor, Jalan Beserah
      25250 Kuantan, Pahang.


      Kuala Terengganu Branch:16A, 1st & 2nd Floor, Jalan Sultan Ismail
      20200 Kuala Terengganu, Terengganu.
      E 103°7’47” N 5°19’44”


      Kuching Branch:3rd floor, Lots 456 & 457,
      Al-ldrus Commercial Centre,
      Jalan Satok, 93400 Kuching, Sarawak.


      Telephone:
      Main Office:+604-644 9999
      Bishop Branch:+604-261 9999
      Sunway Branch:+603-5634 8999
      Ipoh Branch:+605-242 8999
      Kelantan Branch:+609-746 2999
      SP Branch:+604-423 2999
      JB Branch:+607-235 8999
      Kuantan Branch:+609-567 8916
      Kuala Terengganu Branch:+609-626 3999
      Kuching Branch:+6082-259 916,
      +6082-252 916
      [Most Recent Quotes from www.kitco.com]

      PUBLIC JEWELLERY

      PUBLIC JEWELLERY

      GOLD N SILVER

      goldbar of public gold

      goldbar of public gold

      i

      dinar of publicgold

      dinar of publicgold

      PUBLIC GOLD

      PUBLIC GOLD

      About

      © Golden EMPIRE. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.
      CyberChimps
      Design Downloaded from free Blogger templates | free website templates | seodesign.us