WELCOME

 - Comments Off

Membudayakan jihad bisnes

‘‘JIHAD bisnes akan menyedarkan kita bahawa kita berjuang bukan untuk peribadi. Kita mempunyai ramai ahli korporat yang berjuang, menerajui syarikat besar untuk kerajaan dan masyarakat. ‘‘Sebenarnya orang Melayu tidak lemah dalam ekonomi tetapi individu Melayu.’’


Penegasan itu dilontarkan tokoh korporat, Tan Sri Muhammad Ali Hashim dalam wawancara bersama Mingguan Malaysia yang berlangsung kira-kira dua jam.

Bekas Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif JCorp itu yakin, konsep jihad melalui bisnes amat penting untuk memastikan taraf ekonomi Melayu dan Islam berkembang.

Kepada wartawan Mingguan Malaysia NORAINI ABD. RAZAK dan AINUL ASNIERA AHSAN, Muhammad Ali berkali-kali menekankan peri pentingnya jihad bisnes menjadi landasan pembangunan ekonomi ummah.

Ini kerana menurut Pengerusi KFC Holdings (Malaysia) Berhad, menerusi konsep jihad bisnes umat Islam akan ‘bermati-matian’ membangunkan perniagaan dan mengetepikan elemen ‘hak milik peribadi’.

Katanya, apabila sesuatu harta itu menjadi milik orang ramai, maka usaha memajukannya akan dilaksanakan beramai-ramai dan keuntungannya akan dipulangkan kepada masyarakat dan akhirnya membawa kesejahteraan kepada umat Islam itu sendiri.

MINGGUAN: Selepas berjaya menakluki pasaran India, apakah fokus KFC Holdings Malaysia Bhd. pada masa depan?

TAN SRI ALI HASHIM: Kita masih mahu memberi fokus untuk mengambil alih KFC Amerika Syarikat. Halalkan semua KFC di seluruh dunia, itu baru jihad bisnes. Keuntungan kita gunakan untuk kebaikan, kemakmuran rakyat.

Ramai yang skeptikal mampukah, KFC Malaysia berbuat demikian?

ALI HASHIM: Hasrat dan cita-cita memang hendak menguasai semua yang ada. Tetapi soalnya sama ada kita berjaya atau tidak. Di situ timbul kemahiran, pengurusan, kebolehan dan keupayaan. Bisnes bermakna membawa manfaat. Pelanggan kalau tidak mendapat manfaat, dia tidak akan datang. Pelanggan, pengguna dan pembeli mengibaratkan penggunaan duit mereka seperti mengundi. Kalau kita tidak memberi mereka manfaat daripada produk kita seperti kualiti tidak bagus, mereka akan akan pergi ke tempat lain. Mereka akan meninggalkan KFC, pergi ke gerai nasi lemak, makanan mamak, ke tempat lain. Kita bertuah kerana ada jenama dan didukung oleh pengurusan Yum! di Amerika Syarikat (AS) yang sudah mempunyai sistem dan operasi yang teguh, digabung pula dengan jihad bisnes, ia sudah menjadi formula kejayaan KFC. Sejak Kulim Bhd. (Kulim) mengambil alih KFC Malaysia, dua tahun berturut-turut kita menjadi syarikat ‘top’ di Asia dan ia diiktiraf oleh AS mengalahkan Jepun, Thailand, Indonesia, Hong Kong dan Singapura.


7/30/2011 10:06:00 PM | Author: asmadi yusoff
Membudayakan jihad bisnes

‘‘JIHAD bisnes akan menyedarkan kita bahawa kita berjuang bukan untuk peribadi. Kita mempunyai ramai ahli korporat yang berjuang, menerajui syarikat besar untuk kerajaan dan masyarakat. ‘‘Sebenarnya orang Melayu tidak lemah dalam ekonomi tetapi individu Melayu.’’


Penegasan itu dilontarkan tokoh korporat, Tan Sri Muhammad Ali Hashim dalam wawancara bersama Mingguan Malaysia yang berlangsung kira-kira dua jam.

Bekas Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif JCorp itu yakin, konsep jihad melalui bisnes amat penting untuk memastikan taraf ekonomi Melayu dan Islam berkembang.

Kepada wartawan Mingguan Malaysia NORAINI ABD. RAZAK dan AINUL ASNIERA AHSAN, Muhammad Ali berkali-kali menekankan peri pentingnya jihad bisnes menjadi landasan pembangunan ekonomi ummah.

Ini kerana menurut Pengerusi KFC Holdings (Malaysia) Berhad, menerusi konsep jihad bisnes umat Islam akan ‘bermati-matian’ membangunkan perniagaan dan mengetepikan elemen ‘hak milik peribadi’.

Katanya, apabila sesuatu harta itu menjadi milik orang ramai, maka usaha memajukannya akan dilaksanakan beramai-ramai dan keuntungannya akan dipulangkan kepada masyarakat dan akhirnya membawa kesejahteraan kepada umat Islam itu sendiri.

MINGGUAN: Selepas berjaya menakluki pasaran India, apakah fokus KFC Holdings Malaysia Bhd. pada masa depan?

TAN SRI ALI HASHIM: Kita masih mahu memberi fokus untuk mengambil alih KFC Amerika Syarikat. Halalkan semua KFC di seluruh dunia, itu baru jihad bisnes. Keuntungan kita gunakan untuk kebaikan, kemakmuran rakyat.

Ramai yang skeptikal mampukah, KFC Malaysia berbuat demikian?

ALI HASHIM: Hasrat dan cita-cita memang hendak menguasai semua yang ada. Tetapi soalnya sama ada kita berjaya atau tidak. Di situ timbul kemahiran, pengurusan, kebolehan dan keupayaan. Bisnes bermakna membawa manfaat. Pelanggan kalau tidak mendapat manfaat, dia tidak akan datang. Pelanggan, pengguna dan pembeli mengibaratkan penggunaan duit mereka seperti mengundi. Kalau kita tidak memberi mereka manfaat daripada produk kita seperti kualiti tidak bagus, mereka akan akan pergi ke tempat lain. Mereka akan meninggalkan KFC, pergi ke gerai nasi lemak, makanan mamak, ke tempat lain. Kita bertuah kerana ada jenama dan didukung oleh pengurusan Yum! di Amerika Syarikat (AS) yang sudah mempunyai sistem dan operasi yang teguh, digabung pula dengan jihad bisnes, ia sudah menjadi formula kejayaan KFC. Sejak Kulim Bhd. (Kulim) mengambil alih KFC Malaysia, dua tahun berturut-turut kita menjadi syarikat ‘top’ di Asia dan ia diiktiraf oleh AS mengalahkan Jepun, Thailand, Indonesia, Hong Kong dan Singapura.
|
This entry was posted on 7/30/2011 10:06:00 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

EMAS HARTAMU

Public Gold Pelaburan Terbaik 2020

CAWANGAN PUBLIC GOLD


Main Office:12E First Floor, Jalan Rumbia,
11900 Bukit Jambul, Penang, Malaysia.
E 101° 42’ 34.6” N 3° 9’ 22.1”


Bishop Branch:No.84, Lebuh Bishop,
10200 Penang, Malaysia.
E 100° 17’ 18” N 5° 19’ 54”


Sunway Branch:42A, Jalan PJS 8/6 (Third Floor),
Mentari Business Park, Bandar Sunway,
46150 Petaling Jaya, Selangor.
E 101° 36’ 40.7” N 3° 4’ 34.6”


Sunway Seminar Hall:16-1A, Jalan PJS 8/6,
Sunway Mentari Plaza,
46150 Petaling Jaya,
Selangor Darul Ehsan.


Ipoh Branch:No.45, 45A & 45B, Jalan Yang Kalsom,
30250 Ipoh, Perak.
E 101° 5’ 6” N 4° 35’ 35”


Kelantan Branch:Tingkat 1, Lot 257, Jalan Kebun Sultan,
15000 Kota Bharu, Kelantan Darul Naim.
E 102°14’35.4” N 6°7’50.4”


SP Branch:No. 86B, 1st Floor,
Jalan Pengkalan,Taman Pekan Baru,
08000 Sungai Petani, Kedah.
E 100°28’58” N 5°38’21”


JB Branch:45A&B, Jalan Persisiran Perling,
Taman Perling,
81200 Johor Bahru, Johor.


Kuantan Branch:A-6624 1st and 2nd floor, Jalan Beserah
25250 Kuantan, Pahang.


Kuala Terengganu Branch:16A, 1st & 2nd Floor, Jalan Sultan Ismail
20200 Kuala Terengganu, Terengganu.
E 103°7’47” N 5°19’44”


Kuching Branch:3rd floor, Lots 456 & 457,
Al-ldrus Commercial Centre,
Jalan Satok, 93400 Kuching, Sarawak.


Telephone:
Main Office:+604-644 9999
Bishop Branch:+604-261 9999
Sunway Branch:+603-5634 8999
Ipoh Branch:+605-242 8999
Kelantan Branch:+609-746 2999
SP Branch:+604-423 2999
JB Branch:+607-235 8999
Kuantan Branch:+609-567 8916
Kuala Terengganu Branch:+609-626 3999
Kuching Branch:+6082-259 916,
+6082-252 916
[Most Recent Quotes from www.kitco.com]

PUBLIC JEWELLERY

PUBLIC JEWELLERY

GOLD N SILVER

goldbar of public gold

goldbar of public gold

i

dinar of publicgold

dinar of publicgold

PUBLIC GOLD

PUBLIC GOLD

About

© Golden EMPIRE. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.
CyberChimps
Design Downloaded from free Blogger templates | free website templates | seodesign.us