WELCOME

HUKUM FIQH MUAMALAT !!!

 - Comments Off

Hukum fiqh muamalat



MENYENTUH mengenai perihal fiqh muamalat, sering kali ia akan dikaitkan dengan urusan berkaitan hukum kewangan. Namun sebenarnya, apabila kita menyentuh mengenai fiqh muamalat, ia tidak terhad kepada batasan kewangan, sebaliknya membabitkan cabang dalam urusan yang dilakukan manusia.
Justeru, bila menyentuh mengenai fiqh muamalat, ia akan berkait dalam urusan yang pelbagai, termasuk urusan dalam politik (siyasah), pentadbiran, nikah kahwin (munakahat), hukum jenayah, dakwah serta akhlak. 

Sheikh al-Islam Ibn Taymiah menyatakan, fiqh muamalat merujuk kepada urusan manusia berdasarkan dua perkara, iaitu amalan (ibadah) yang baik untuk agama dan hal adat yang diperlukan manusia dalam melakukan urusan dunia. 

Sebagaimana dipersetujui jumhur ulama silam dan kontemporari, urusan hukum dalam hal berkaitan ‘fiqh ibadah’ adalah terhad dan terikat dengan dalil yang khusus dan sebahagian dalil umum.




Namun, ia mesti berdasarkan dalil jelas sebagaimana kaedah dipersetujui ulama yang menyatakan ia mestilah bagi urusan yang ‘tawaqquf’. Tawaqquf pula bermaksud urusan berdasarkan dalil (al-Quran dan hadis) dan bukan urusan yang dicipta sendiri.



Sheikh Yusuf Al-Qaradawi pula mengulas lanjut berkenaan disiplin hukum dalam bab ibadah dengan menjelaskan, ciri sesebuah ibadah khusus itu mestilah dengan niat kerana Allah SWT dan mengikut urusan yang disyariatkan. 

Kerana itu, bagi membenarkan perbuatan dalam konteks fiqh muamalat, seseorang individu tidak dibenarkan membentuk ibadah baru yang tidak berasaskan dalil. 

Ibn Abidin menjelaskan, beberapa aspek muamalat boleh dibahagi kepada lima perkara iaitu pertukaran pemilikan dalam jual-beli (mu’wadah maliah), nikah kahwin, perbicaraan di mahkamah (mukhosamah), kontrak amanah (termasuk politik dan kepemimpinan) dan pembahagian pusaka. (Hashiah Ibn ‘Abidin, 1/79) 

Bagi semua hukum serta bentuk dalam fiqh muamalat pula, Allah SWT meletakkannya sebagai asas utama yang tidak berubah (thawabit). Namun, kebanyakan cara dan bentuk pelaksanaannya boleh berubah selari dengan peredaran zaman serta tempat. 

Sebarang perubahan hukum ini pula mestilah diawasi oleh ulama berkelayakan melalui kaedah tertentu. 

Hasil daripada prinsip muamalat yang tetap dan pelaksanaan yang boleh diubah suai, Islam dapat menyelesaikan pelbagai masalah kemanusiaan yang sentiasa berkembang dan berubah, seterusnya memastikan ia tidak disalah guna oleh individu berkepentingan. 

Al-Muwafaqat Al-Shatibi menjelaskan, hukum ghalib (keuntungan) bagi hal ehwal muamalat mesti kembali kepada objektifnya yang membabitkan urusan kepada Allah SWT. 

Keadaan ini juga menyebabkan sebahagian besar pelaksanaan hukum dalam fiqh muamalat akan sentiasa berubah disebabkan oleh suasana serta keadaan setempat dinamakan ‘uruf’ (kebiasaan yang dilakukan masyarakat setempat). 

Bagaimanapun, ‘uruf’ terbabit mestilah tidak bercanggah dengan nas dan dalil jelas. Jika itu berlaku, ia dinamakan ‘uruf fasid’ atau kebiasaan yang rosak serta tidak boleh digunakan. Secara jelas, hukumnya haram . 

Jadi, perlu kita fahami bahawa urusan kewangan adalah ehwal fiqh al-muamalat antara manusia dengan manusia. 

Justeru, mewujudkan satu kontrak jual-beli yang tidak pernah wujud pada zaman Rasulullah SAW adalah harus selagi prinsip keadilan dalam jual-beli dipelihara, iaitu tiada riba, tiada ‘gharar’ (ketidakpastian), tiada judi selain wujud persetujuan antara dua pihak. 

Mungkin ramai akan menyoal, mengapa pula ia ‘harus’, sedangkan urusan sedemikian tidak ada pada zaman Rasulullah SAW? 

Jawapannya, kerana ia satu daripada isu hukum muamalat yang anjal (fleksibel). 
Kerana ini juga sistem bank hari ini diiktiraf ulama walaupun tidak wujud pada zaman Rasulullah SAW. 

Ibadah ini memerlukan pengubahsuaian dari semasa ke semasa supaya mencapai sasaran kebaikan kepada masyarakat. 

Selain itu, medium pembelian membabitkan urusan ini mesti menggunakan mata wang atau unsur dari bab muamalat. Walaupun mata wang yang ada pada masa kini tidak ada pada zaman Rasulullah SAW, ia tetap harus selagi memenuhi keperluan serta adil. 

Dalam urusan pentadbiran dan politik pula, selagi perbuatan itu tidak membawa mudarat besar, ia juga masih dikategorikan dalam kategori harus. 

Antara contoh ini adalah ketika zaman Umar al-Khattab RA sewaktu pembahagian tanah di Iraq yang dibuka oleh tentera Islam waktu itu selaras dengan surah al-Anfaal, ayat 41, yang bermaksud: “Ketahuilah, sesungguhnya apa saja yang dapat kamu peroleh sebagai rampasan perang, maka sesungguhnya satu perlima untuk Allah, Rasul, kerabat Rasul, anak-anak yatim, orang-orang miskin dan ibnusabil (orang-orang yang memerlukan bantuan).” 

Difahami daripada ayat itu, empat perlima bakinya dibahagikan kepada tentera yang berjuang, namun Umar al-Khattab dan sebahagian ulama di kalangan sahabat seperti Sayyidina Ali, Muadz Ibn Jabal dan beberapa yang lain berpendapat tidak perlu dibahagikan dan membiarkannya kekal di tangan pemiliknya yang asal. 

Dengan syarat pemiliknya yang asal membayar kharaj (cukai tanah) yang boleh dimanfaatkan semua umat Islam. 


HUKUM FIQH MUAMALAT !!!
3/16/2011 01:42:00 PM | Author: asmadi yusoff

Hukum fiqh muamalat



MENYENTUH mengenai perihal fiqh muamalat, sering kali ia akan dikaitkan dengan urusan berkaitan hukum kewangan. Namun sebenarnya, apabila kita menyentuh mengenai fiqh muamalat, ia tidak terhad kepada batasan kewangan, sebaliknya membabitkan cabang dalam urusan yang dilakukan manusia.
Justeru, bila menyentuh mengenai fiqh muamalat, ia akan berkait dalam urusan yang pelbagai, termasuk urusan dalam politik (siyasah), pentadbiran, nikah kahwin (munakahat), hukum jenayah, dakwah serta akhlak. 

Sheikh al-Islam Ibn Taymiah menyatakan, fiqh muamalat merujuk kepada urusan manusia berdasarkan dua perkara, iaitu amalan (ibadah) yang baik untuk agama dan hal adat yang diperlukan manusia dalam melakukan urusan dunia. 

Sebagaimana dipersetujui jumhur ulama silam dan kontemporari, urusan hukum dalam hal berkaitan ‘fiqh ibadah’ adalah terhad dan terikat dengan dalil yang khusus dan sebahagian dalil umum.




Namun, ia mesti berdasarkan dalil jelas sebagaimana kaedah dipersetujui ulama yang menyatakan ia mestilah bagi urusan yang ‘tawaqquf’. Tawaqquf pula bermaksud urusan berdasarkan dalil (al-Quran dan hadis) dan bukan urusan yang dicipta sendiri.



Sheikh Yusuf Al-Qaradawi pula mengulas lanjut berkenaan disiplin hukum dalam bab ibadah dengan menjelaskan, ciri sesebuah ibadah khusus itu mestilah dengan niat kerana Allah SWT dan mengikut urusan yang disyariatkan. 

Kerana itu, bagi membenarkan perbuatan dalam konteks fiqh muamalat, seseorang individu tidak dibenarkan membentuk ibadah baru yang tidak berasaskan dalil. 

Ibn Abidin menjelaskan, beberapa aspek muamalat boleh dibahagi kepada lima perkara iaitu pertukaran pemilikan dalam jual-beli (mu’wadah maliah), nikah kahwin, perbicaraan di mahkamah (mukhosamah), kontrak amanah (termasuk politik dan kepemimpinan) dan pembahagian pusaka. (Hashiah Ibn ‘Abidin, 1/79) 

Bagi semua hukum serta bentuk dalam fiqh muamalat pula, Allah SWT meletakkannya sebagai asas utama yang tidak berubah (thawabit). Namun, kebanyakan cara dan bentuk pelaksanaannya boleh berubah selari dengan peredaran zaman serta tempat. 

Sebarang perubahan hukum ini pula mestilah diawasi oleh ulama berkelayakan melalui kaedah tertentu. 

Hasil daripada prinsip muamalat yang tetap dan pelaksanaan yang boleh diubah suai, Islam dapat menyelesaikan pelbagai masalah kemanusiaan yang sentiasa berkembang dan berubah, seterusnya memastikan ia tidak disalah guna oleh individu berkepentingan. 

Al-Muwafaqat Al-Shatibi menjelaskan, hukum ghalib (keuntungan) bagi hal ehwal muamalat mesti kembali kepada objektifnya yang membabitkan urusan kepada Allah SWT. 

Keadaan ini juga menyebabkan sebahagian besar pelaksanaan hukum dalam fiqh muamalat akan sentiasa berubah disebabkan oleh suasana serta keadaan setempat dinamakan ‘uruf’ (kebiasaan yang dilakukan masyarakat setempat). 

Bagaimanapun, ‘uruf’ terbabit mestilah tidak bercanggah dengan nas dan dalil jelas. Jika itu berlaku, ia dinamakan ‘uruf fasid’ atau kebiasaan yang rosak serta tidak boleh digunakan. Secara jelas, hukumnya haram . 

Jadi, perlu kita fahami bahawa urusan kewangan adalah ehwal fiqh al-muamalat antara manusia dengan manusia. 

Justeru, mewujudkan satu kontrak jual-beli yang tidak pernah wujud pada zaman Rasulullah SAW adalah harus selagi prinsip keadilan dalam jual-beli dipelihara, iaitu tiada riba, tiada ‘gharar’ (ketidakpastian), tiada judi selain wujud persetujuan antara dua pihak. 

Mungkin ramai akan menyoal, mengapa pula ia ‘harus’, sedangkan urusan sedemikian tidak ada pada zaman Rasulullah SAW? 

Jawapannya, kerana ia satu daripada isu hukum muamalat yang anjal (fleksibel). 
Kerana ini juga sistem bank hari ini diiktiraf ulama walaupun tidak wujud pada zaman Rasulullah SAW. 

Ibadah ini memerlukan pengubahsuaian dari semasa ke semasa supaya mencapai sasaran kebaikan kepada masyarakat. 

Selain itu, medium pembelian membabitkan urusan ini mesti menggunakan mata wang atau unsur dari bab muamalat. Walaupun mata wang yang ada pada masa kini tidak ada pada zaman Rasulullah SAW, ia tetap harus selagi memenuhi keperluan serta adil. 

Dalam urusan pentadbiran dan politik pula, selagi perbuatan itu tidak membawa mudarat besar, ia juga masih dikategorikan dalam kategori harus. 

Antara contoh ini adalah ketika zaman Umar al-Khattab RA sewaktu pembahagian tanah di Iraq yang dibuka oleh tentera Islam waktu itu selaras dengan surah al-Anfaal, ayat 41, yang bermaksud: “Ketahuilah, sesungguhnya apa saja yang dapat kamu peroleh sebagai rampasan perang, maka sesungguhnya satu perlima untuk Allah, Rasul, kerabat Rasul, anak-anak yatim, orang-orang miskin dan ibnusabil (orang-orang yang memerlukan bantuan).” 

Difahami daripada ayat itu, empat perlima bakinya dibahagikan kepada tentera yang berjuang, namun Umar al-Khattab dan sebahagian ulama di kalangan sahabat seperti Sayyidina Ali, Muadz Ibn Jabal dan beberapa yang lain berpendapat tidak perlu dibahagikan dan membiarkannya kekal di tangan pemiliknya yang asal. 

Dengan syarat pemiliknya yang asal membayar kharaj (cukai tanah) yang boleh dimanfaatkan semua umat Islam. 
|
This entry was posted on 3/16/2011 01:42:00 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

EMAS HARTAMU

Public Gold Pelaburan Terbaik 2020

CAWANGAN PUBLIC GOLD


Main Office:12E First Floor, Jalan Rumbia,
11900 Bukit Jambul, Penang, Malaysia.
E 101° 42’ 34.6” N 3° 9’ 22.1”


Bishop Branch:No.84, Lebuh Bishop,
10200 Penang, Malaysia.
E 100° 17’ 18” N 5° 19’ 54”


Sunway Branch:42A, Jalan PJS 8/6 (Third Floor),
Mentari Business Park, Bandar Sunway,
46150 Petaling Jaya, Selangor.
E 101° 36’ 40.7” N 3° 4’ 34.6”


Sunway Seminar Hall:16-1A, Jalan PJS 8/6,
Sunway Mentari Plaza,
46150 Petaling Jaya,
Selangor Darul Ehsan.


Ipoh Branch:No.45, 45A & 45B, Jalan Yang Kalsom,
30250 Ipoh, Perak.
E 101° 5’ 6” N 4° 35’ 35”


Kelantan Branch:Tingkat 1, Lot 257, Jalan Kebun Sultan,
15000 Kota Bharu, Kelantan Darul Naim.
E 102°14’35.4” N 6°7’50.4”


SP Branch:No. 86B, 1st Floor,
Jalan Pengkalan,Taman Pekan Baru,
08000 Sungai Petani, Kedah.
E 100°28’58” N 5°38’21”


JB Branch:45A&B, Jalan Persisiran Perling,
Taman Perling,
81200 Johor Bahru, Johor.


Kuantan Branch:A-6624 1st and 2nd floor, Jalan Beserah
25250 Kuantan, Pahang.


Kuala Terengganu Branch:16A, 1st & 2nd Floor, Jalan Sultan Ismail
20200 Kuala Terengganu, Terengganu.
E 103°7’47” N 5°19’44”


Kuching Branch:3rd floor, Lots 456 & 457,
Al-ldrus Commercial Centre,
Jalan Satok, 93400 Kuching, Sarawak.


Telephone:
Main Office:+604-644 9999
Bishop Branch:+604-261 9999
Sunway Branch:+603-5634 8999
Ipoh Branch:+605-242 8999
Kelantan Branch:+609-746 2999
SP Branch:+604-423 2999
JB Branch:+607-235 8999
Kuantan Branch:+609-567 8916
Kuala Terengganu Branch:+609-626 3999
Kuching Branch:+6082-259 916,
+6082-252 916
[Most Recent Quotes from www.kitco.com]

PUBLIC JEWELLERY

PUBLIC JEWELLERY

GOLD N SILVER

goldbar of public gold

goldbar of public gold

i

dinar of publicgold

dinar of publicgold

PUBLIC GOLD

PUBLIC GOLD

About

© Golden EMPIRE. Converted by Smashing Blogger for LiteThemes.com.
CyberChimps
Design Downloaded from free Blogger templates | free website templates | seodesign.us